logo

Hybride Horeca: beleving in take-away & thuisdiner

Hybride Horeca: beleving in take-away & thuisdiner

Aangeboden door: Horecava

Normaal zitten goede restaurants elk weekend stampvol. Nu blijven restaurants voor veel mensen een stap te ver, dus gaan we lekker thuis uit eten. Een Michelinsterren-menu of een zelf samengestelde verse pizza bij jou thuis op de eettafel. Besteld via de website, bezorgd of zelf opgehaald, op het tijdstip dat jou uitkomt. Veiligheid staat voorop, beleving, kwaliteit en gemak delen de tweede plaats.

 Hybride horeca

Met hybride horeca wordt ingezet op alle verschillende facetten: eten in het restaurant, én bezorgen, én take away. Want alles is nu anders sinds in maart 2020 de horeca compleet op zijn kop staat. Mensen gingen niet meer uit eten uit angst voor het virus en niet veel later werd de horeca verplicht te sluiten.

In deze periode hebben veel restaurants in ingezet op andere vormen van horeca. Naast de traditionele restaurantbeleving; aan tafel verwend worden met goed eten en goede service, verbreedden ondernemers hun aanbod. Er werd en masse ingezet op take-away en bezorging. Voor ondernemers die hier geen ervaring mee hadden een grote verandering: de snelheid, het verdienmodel en de processen zijn behoorlijk anders. En nog veel uitdagender: hoe onderscheid ik me en zorg ik dat ik mijn gast de beleving biedt waarom we bekend staan?

Thuis uiteten

Het afhalen is een beleving: van een fiets drive- trough tot discotour. Om de beleving thuis te bieden komt het eten niet in plastic bakjes, maar wordt er mooi servies bij geleverd. Met dinerkaarsen, een playlist met muziek uit het restaurant, een persoonlijk briefje en een klein tafelbloemetje. Lisanne Korfage van HTC Advies: ”Neem, ondanks dat je zo snel mogelijk wilt eten, echt even de tijd om éérst de filmpjes of receptkaarten van de chef te bekijken met het verhaal over het menu en de gerechten. Juist deze bezorgen écht een beleving in je thuisrestaurant.”

Anders denken

Geen standaardproducten en standaardprijzen meer. Dat consumentengedrag is veranderd. De behoefte aan veiligheid, oprechte aandacht en comfort is vele malen groter. Want plotseling staan onze waarden op hun kop, terwijl we naar die bijzondere ervaring hunkeren. De opmars van de hybride gast die op zoek naar een virtuele community. En daarbij roept om zekerheid en bewijs dat alles waarvoor we normaal gesproken naar een restaurant gaan ook in onze veilige omgeving thuis kan. Dit biedt ondernemers die inspelen met hybride horeca kansen.

horecava - hybride horeca

Omzetkansen en risicospreiding

De toekomst van de horeca en de ontwikkeling van het virus is een grote onzekerheid. De afgelopen tijd is duidelijk geworden dat het inzetten op één facet (alleen restaurant) een risico is. De ontwikkeling komt in een golf beweging: een periode lang is het terras vol bezocht, daarna ontstaat er toch weer onrust en blijft men liever thuis. Het blijvend inzetten op meerdere facetten (restaurant, bezorging, take-away) en daarmee alle gasten kunnen bedienen, maakt dat hybride horeca de omzetkansen vergroot en risico’s spreidt.

Belangrijke voorwaarde van succesvolle hybride horeca: de restaurant beleving bieden bij take-away en thuis diner.