logo
Huizencrisis jaagt Gen Z de horeca in
HorecaHorecaondernemerHorecatrends

Huizencrisis jaagt Gen-Z de horeca in

Aangeboden door: Horecava

Horecava helpt horecaondernemers succesvol te zijn in de snel veranderende wereld

De gemiddelde wachttijd op een sociale huurwoning is voor starters 10,8 jaar en de gemiddelde prijs voor een starters koopwoning is €329.000,-. Een lekkere cappuccino is dan een stuk bereikbaarder dan een eigen huis.

Aldus Florentine Rijkmans, directeur Horecava. Door de huizencrisis blijft Gen-Z steeds langer thuis en op studentenkamers wonen. Daardoor speelt het sociale leven zich voor een belangrijk deel buitenshuis af, in de horeca. Deze generatie hecht vooral veel waarde aan gemak, maar de kwaliteit is net zo goed belangrijk. Buiten de deur eten en drinken zien zij als een beleving. Of het nu gaat om een snelle ‘havercappu’ om de hoek of een diner in een sterrenrestaurant. Tijdens Horecava, de grootste horecabeurs van Nederland, wordt in het Trendlab uitgebreid aandacht besteed aan de invloed die Gen-Z heeft op het horecalandschap. Zij bestormen nu de markt en zijn gewend aan goed functionerende technologie, snelheid en efficiëntie. Daar móet je als horecaprofessional wel op inspelen.

Gemak boven alles

Een snelle hap, een koffie-to-go, een supergezonde lunch of uitgebreid diner: Gen-Z, geboren tussen pakweg 1996 en 2012, komt overal. Eten en drinken is een sociale gebeurtenis die zij graag samen met vrienden beleven. In hun drukke en vaak stressvolle leven, is buiten de deur eten een moment van ontspanning. Zij zijn er, zeker in de Randstad, aan gewend geraakt dat eten en drinken altijd en overal beschikbaar is. Dit is de eerste generatie die zo vaak uit eten gaat en gewend is geraakt aan bestelgemak en kant-en-klaar maaltijden. Zelf koken is voor hen in de toekomst meer een hobby dan een noodzaak. Voor gemakkelijk, gezond en goedkoop eten hoef je immers niet meer per se zelf de keuken in te duiken. Voor allerlei horecaconcepten liggen volop kansen om in te spelen op Gen-Z!

Online zichtbaarheid en TikTok hypes

De keuze voor een café of restaurant is meestal niet willekeurig. Online zichtbaarheid is daarom van cruciaal belang. Gen-Z komt graag op plekken die populair zijn en waar veel aandacht wordt besteed aan details. Het eten moet niet alleen van goede kwaliteit zijn, zij kijken ook naar duurzaamheid, efficiëntie, gastvrijheid en TikTok hypes. Deze digitale generatie deelt hun leven bovendien graag op social media. Zodra je als horecaondernemer iets uitserveert, is het daarom goed om je af te vragen: “zou ik hier wel of niet een foto van nemen?”. Als het antwoord ja is, zit je goed.

Bijzondere belevingen

Doordat Gen-Z vrij regelmatig de horeca bezoekt, moeten horecaondernemers wel bijblijven om niet achterop te raken bij collega’s. One day you’re in, the next day you’re out. Kleine dingen, zoals het ontbreken van de mogelijkheid om online te reserveren, kan tot gevolg hebben dat deze generatie een restaurant niet bezoekt. Bovendien heeft een Gen-Z’er relatief veel vergelijkingsmateriaal omdat ze veel buitenshuis eten en drinken. De aankleding, sfeer en beleving moeten kloppen. Horecazaken komen ook niet meer weg met een standaard menukaart. Gen-Z wil de laatste eet- en drinktrends op de kaart zien en volop vega(n) en gezonde opties hebben.

Op Horecava kan de horecaondernemer in het TrendLAB “24 Food” alles zien wat te maken heeft met de toekomst van de horeca, veranderende eet- en drinkgewoontes en disruptie.

Over Horecava

Horecava is al ruim 65 jaar de horecabeurs voor vakmensen in de wereld van eten, drinken en buitenshuis slapen. De grootste vakbeurs voor de horeca in Nederland trekt elke editie tienduizenden bezoekers. Zij zijn op zoek naar inspiratie, willen netwerken en hebben echt hart voor hun vak. Horecava is de start van het nieuwe horecajaar. Op de beurs staan exposanten ingedeeld in de volgende categorieën: food & wine, fast casual, koude dranken, koffie, thee & cacao, bakkerij & patisserie, interieur & design, grootkeuken en tech & dienstverlening. Ook is er speciale aandacht voor personeelsuitdagingen, innovatie en duurzaamheid. Daarnaast ontdekken bezoekers tijdens Horecava alle nieuwe en beste innovaties en de meest praktische oplossingen.