‘Horecaondernemers moeten zich meer dan ooit vermarkten naar personeel’
Gen Z beschikt over eigenschappen en vaardigheden die je als horecaondernemer goed kunt gebruiken bij de professionalisering van je zaak. Anderzijds hebben medewerkers behoefte aan flexibiliteit en betrokkenheid. Hoe kunnen ze elkaar helpen? Director Horecava Florentine Rijkmans licht toe.
Keuze maken
De tijd waarin je een horecazaak begon simpelweg omdat je het leuk vond, ligt achter ons. “Horeca is geen hobby. Er is noodgedwongen een grote professionaliseringsslag gaande, waarbij duurzaamheid, innovatie en personeel belangrijke pijlers zijn,” zegt Florentine Rijkmans, Director Horecava.
Ze ziet dat horecaondernemers een keuze moeten maken: gaan ze voor een superefficiënt fast-casual concept waarvoor minder personeel nodig is en medewerkers ook minder geschoold hoeven zijn, of kiezen ze voor een zaak waarbij beleving en gastvrijheid en een grote rol spelen?
‘In de eigenschappen van Gen Z zitten kansen verscholen voor horecaondernemers’
Kansen
In beide type zaken kan ‘Gen Z’ (de generatie die is geboren tussen 1995 en 2012) volgens Rijkmans goed tot zijn recht komen: “Gen Z is enthousiast, energiek, eigenzinnig, vindt het geen punt om hard te werken en is online ontzettend vaardig. In die eigenschappen zitten kansen verscholen voor horecaondernemers.”
Behoefte aan flexibiliteit
Rijkmans ziet echter dat Gen Z niet altijd goed begrepen wordt door ondernemers: “Deze generatie heeft bijvoorbeeld enorme behoefte aan flexibiliteit, die zich ook vertaalt naar hun bijbaan: ze weten nog niet wat ze aanstaande dinsdag gaan doen, laat staan over drie weken. Een horecaondernemer kan daarop inspelen door met medewerkers in gesprek te gaan over waar hun behoefte ligt en ze bijvoorbeeld toe te staan onderling te ruilen.”
Probeer je ook op andere manieren te verplaatsen in de medewerkersdoelgroep, tipt Rijkmans: “Een groot deel van het leven van Gen Z vindt online plaats. Social media is dus dé plek om nieuw personeel te vinden. En fun en welzijn zijn belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarden; denk aan een sportschoolabonnement en het streven naar de juiste werk/privé-balans, misschien wel met aangepaste werktijden.”
Bijbaan is een statement
Rijkmans benadrukt om je keuzes toe te lichten bij je medewerkers: “Waarom moet iets gedaan worden, waarom op die manier en waarom op dat moment? Deze generatie heeft een menukaart aan opties voor hun identiteit tot hun beschikking. Ook een bijbaan moet passen bij hun identiteit.”
“De keuze voor je werkgever is bijna een statement: bij welke zaak wil ik gezien worden? Is duurzaamheid bijvoorbeeld belangrijk, of willen medewerkers bij een snel en hip horecaconcept werken? Als je je personeel meeneemt in je keuzes, kunnen zij weer bijdragen aan de manier waarop je je wil profileren en word je scherp gehouden.” Volgens Rijkmans moet je je als ondernemer meer dan ooit vermarkten naar personeel. “Maar als je de juiste knoppen in weet te drukken, heb je goud in handen.”