Hoe gaat levering van producten in stadscentra er in de toekomst uitzien?
Het aantal vervoersmiddelen en vervoersbewegingen in steden neemt toe. Dit tast de leefbaarheid, bereikbaarheid en economische vitaliteit aan. Vanaf 1 januari 2025 zullen daarom een groot aantal steden een zero emissie zone invoeren, waardoor levering van producten aan winkels en horeca alleen nog maar duurzaam mag plaatsvinden. Wat betekent dit voor jouw als horecaondernemer en leverancier?
In het artikel ‘Mag jouw leverancier straks de stad nog in‘ hebben we al kijkje gegeven in de nieuwe zero emissie stadslogistiek (ZES). In dit artikel gaan we een stapje dieper; de bundeling van leveringen aan de horeca. Een deel van de leveringen zijn natuurlijk al gebundeld; dat doen de groothandels voor hun klanten. Maar met name de restaurants hebben ook veel kleinere (vers)leveranciers. Het zijn hun producten waarmee de chef zich onderscheidt; dat lekkere garnalenkroketje, die speciale kaasjes, maar ook de AGF van een lokale groenteboer. Deze kleinere leveranciers hebben vaak één of twee bestel- of vrachtwagens die op diesel rijden en dus vanaf 2025 in zo’n 30 tot 40 steden niet zomaar de binnenstad meer in mogen. Alleen voor de allerschoonste diesels is er een uitloop naar 2026 of 2027, maar dan moeten de bestelwagens ook echt elektrisch zijn. Voor vrachtwagens geldt 2030 als de harde deadline.
Wat verandert er vanaf 2025?
In de ZES-steden hebben horecaleveranciers zeer waarschijnlijk twee keuzes: of overstappen op elektrisch transport, óf in ieder geval de zogenaamde ‘last mile’ (de binnenstedelijke kilometers) uitbesteden aan een derde. Nu is die hele nieuwe stadslogistiek bedacht om de overvolle steden te ontlasten en de straten schoner, veiliger en leger te maken. Als elke leverancier overstapt op elektrisch, dan wordt er alleen winst behaald op de uitstoot (schonere lucht) en op het klimaat (minder CO2), maar behouden we wél hetzelfde aantal vervoersbewegingen en worden de binnensteden niet veiliger en leger. Bij bundeling worden verschillende leveringen aan dezelfde horecaondernemer verzameld in een hub aan de rand van de stad, om vervolgens met een elektrische bestel- of vrachtwagen in één of meerder keren de gecombineerde bestelling af te leveren. Waarschijnlijk zullen er dan wél minder vrachtwagens de stad in hoeven en komt er openbare ruimte vrij, voor bijvoorbeeld de gasten op het terras van uw zaak. Vanuit Stichting Duurzame Horeca Nederland hebben we expertise opgebouwd op het gebied van de horeca en gebundelde zero emissie stadslogistiek, want wij zijn daar natuurlijk een voorstander van: de impact van de zogenaamde voedselkilometers verlagen. Bovendien zien we kansen voor het koppelen van streekproducten aan zo’n stadshub, zodat die ook op wat grotere schaal beschikbaar komen voor de horeca.
Is het echt zo eenvoudig?
Nee, het lijkt eenvoudiger dan het is, want er wordt een extra punt in de keten toegevoegd en daarmee verschuiven o.a. de kosten. En wat betekent dit voor elk ketenonderdeel? Nog belangrijker wellicht: worden er echt wel kilometers bespaard? In de pilot Hub Leiden, in het centrum van deze oude stad, proberen wij op al deze vragen een antwoord te geven. Ook andere steden zijn hiermee bezig. Kennis uitwisselen hierover is belangrijk: we hoeven het wiel niet overal uit te vinden.
Weet jij van zo’n pilot om een stadshub neer te zetten? Of wil je er meer over weten? Neem dan contact op met Daphne Treurniet (daphne@duurzamehorecanederland.nl), Daphne Treurniet is bestuurder van de stichting Duurzame Horeca Nederland. Ze is bedrijfskundige en deskundig op het gebied van gebundelde horecalogistiek. Zij is projectleider van de pilot gebundelde horecaleveringen in de gemeente Leiden.
Meer informatie over onze Stichting vindt u hier: www.duurzamehorecanederland.nl