logo
Social media in 15 minuten per dag
Social media in 15 minuten per dag
Social MediaHorecaondernemer

Geen tijd voor social media? Het kan in 15 minuten per dag!

Aangeboden door: Lekker Sociaal Media

Herkenbaar? Je probeert tijd vrij te maken voor social media, maar er komt steeds iets tussen. Een belletje, een probleem in de keuken, een leverancier die voor de deur staat, of personeelszaken. Zo schuift de planning van je posts steeds verder naar beneden op je to-do lijstje. Zonde! Met een slimme aanpak kun je de social media van jouw horecazaak in 15 minuten per dag doen.

De truc is om het behapbaar te maken, zodat je het volhoudt en op regelmatige basis blijft posten. Zo blijven je social media profielen up to date. Dat is beter voor het bereik, en voor jouw stress levels 😄.

Social media doen in 15 minuten per dag? Download hier het stappenplan.

Niet langer tijd verspillen aan social media: 3 tips om het slimmer en sneller te doen

Voor veel horecaondernemers is het bedenken van de inhoud het meest tijdrovende aspect van het plaatsen van social media posts. Heb je eindelijk een moment in je drukke werkdag gevonden om iets op Instagram, Facebook of TikTok te plaatsen… zit je eindeloos te tobben wat je in vredesnaam moet delen. Een gebrek aan inspiratie zorgt ervoor dat je in een writers block terechtkomt en uiteindelijk die telefoon of laptop weer weglegt zonder dat er iets op social media geplaatst is. Zonde van je tijd! De onderstaande tips gaan je helpen om op een gestructureerde manier over je posts na te denken, waardoor je geen tijd meer verliest aan het bedenken van teksten of rommelige berichten deelt omdat ze even snel tussendoor moeten.

Meer jonge gasten voorbeelden TikTok

Tip 1: content planning

Voordat je begint aan een drukke dag in het restaurant zorg je ervoor dat de keuken de mise-en-place op orde heeft. Zonder een goede voorbereiding wordt het chaos… daar kun je donder op zeggen. Hetzelfde geldt voor social media. Als je zonder plan en zonder structuur in het wilde weg gaat posten, zul je zien dat het niet het gewenste effect oplevert. Vaak ziet het er rommelig en onprofessioneel uit, en is er geen eenheid in de beelden en teksten. Door het maken van een contentplanning weet je zeker dat je nadenkt over wat je eigenlijk met je doelgroep wil delen, en kun je anticiperen op belangrijke momenten die extra aandacht verdienen.

Zo maak je een contentplanning:

  • Gebruik een kalender of maak een tabel aan in Excel waarin je per dag van de maand ruimte hebt om een idee voor een post te plaatsen.
  • Bedenk hoe vaak je in de week kunt/wilt posten op social media. Veel zichtbaarheid is altijd goed, maar zorg vooral dat het behapbaar is. Zo hou je het vol.
  • Bedenk op welke kanalen je berichten wil plaatsen. Instagram, TikTok, Facebook, of is LinkedIn voor jouw doelgroep misschien ook interessant?
  • Bedenk categorieën die voor jou belangrijk zijn om over te posten. Die kun je wekelijks terug laten komen als thema van jouw posts. Dit helpt je om makkelijker berichten te verzinnen. Goede categorieën zijn:
    - De gerechten op je huidige menu;
    - Specials;
    - Sfeerbeelden van het restaurant;
    - Gastvrijheid (interactie tussen gast en personeel);
    - Beelden van de keuken in actie;
    - Jullie verhaal (over de oprichting, menukaart ontwikkeling, bijzondere momenten etc.)
  • Verdeel de categorieën per week in de planning. 
  • Nu weet je al waarover je wil gaan posten, nu wordt het veel makkelijker om per thema een bericht te bedenken dat je wilt delen.
  • Welk beeld heb je nodig bij je post? Heb je de foto of video al? Of moet er nog iets voor gemaakt worden. Schrijf alle beelden die je nodig hebt op een lijstje zodat je die tegelijkertijd in één fotoshoot kunt maken. Scheelt ook weer tijd. 

Doordat je minstens een maand vooruit werkt, heb je goed in de gaten welke belangrijke momenten er in de komende maand aan komen. Is er een feestdag of een evenement waarvoor je extra aandacht wil vragen? Dan kun je alvast in je planning meerdere berichten verwerken om de reserveringen te boosten! Je kunt het evenement aankondigen, een paar keer herhalen dat er nog een x aantal plaatsen beschikbaar is, een enthousiaste post maken dat het bijna zover is, een post tijdens het evenement, en een post achteraf over hoe leuk het was. Alleen daar kun je zo al een hele planning mee vullen!

Tip 2: concepten

Heb je een rustig moment gevonden om meteen meerdere posts voor te bereiden? Dan kun je in Instagram of Facebook berichten klaarzetten in concepten. Je doet alle voorbereidingen voor de post zoals je die normaal ook doet, maar in plaats van direct delen, bewaar je ze voor later. Hieronder zie je hoe dat eruit ziet voor Instagram & Facebook.

Meer jonge gasten voorbeelden TikTok

Instagram:
Op Instagram maak je het bericht aan zoals je gewend bent. In plaats van ‘delen’ klik je na het voltooien van je bericht op het pijltje terug bovenaan je scherm. Dan krijg je vanzelf een pop-up in je scherm met de optie om het bericht op te slaan als concept. Begin je de volgende keer aan het maken van een post, dan vind je bij je fotobibliotheek ook de knop met ‘concepten’. Daar vind je jouw post helemaal compleet terug.

Meer jonge gasten voorbeelden TikTok

Facebook:
Ook als je een bericht in Facebook aanmaakt kun je het bericht afbreken en krijg je de optie om het op te slaan als concept. Let wel op: doe je dit op je telefoon, dan kun je jouw concepten in de mobiele versie niet terugvinden. Facebook opent jouw laatst gemaakte concept wel zodra je een nieuwe post begint, maar er is geen mapje met al jouw concepten. Via de desktopversie van Facebook kan dat wel. Daar vind je in de planner, aan de rechterkant, een knop met ‘concepten’.

Meer jonge gasten voorbeelden TikTok

TikTok:
Wil je op TikTok vast een bericht aanmaken om later pas te plaatsen, dan kun je heel eenvoudig een concept aanmaken. Je volgt alle stappen om een bericht te maken: beelden selecteren, tekst schrijven, tags plaatsen en een locatie toevoegen. Daarna klik je niet op ‘plaatsen’ maar op ‘concepten’. Dan bewaart TikTok jouw creatie tot het moment dat jij het wil delen met je volgers. Je vindt de concepten in je profiel-overzicht, bovenaan je feed.

Tip 3: inplannen via META

Vind je het fijn om verder vooruit te werken? Dan kun je ook gebruikmaken van een planningstool. In de business omgeving van Facebook kun je gratis posts maken en plannen. Heb je jouw Instagram account gekoppeld aan Facebook? Dan kun je via META tegelijkertijd posts inplannen voor Facebook en Instagram. Er zijn ook betaalde programma’s die je de mogelijkheid geven meerdere social media kanalen aan elkaar te koppelen en voor allemaal tegelijk in te plannen.

Meer jonge gasten voorbeelden TikTok

Meer jonge gasten voorbeelden TikTok

Maak het jezelf nog makkelijker:

Met de bovenstaande tips gaat social media je al veel minder tijd kosten, maar wil je het écht in 15 minuten per dag doen? Dat kan! Je hoeft de regie niet uit handen te geven aan een duur bureau. Met een beetje hulp en een heleboel inspiratie doe je het zelf! Download de brochure van onze partner Lekker Sociaal Media en ontdek de social succesformule, speciaal ontwikkeld voor cafés en restaurants. Dat doe je door hier of op onderstaande afbeelding te klikken.

Meer jonge gasten voorbeelden TikTok

Dit artikel werd aangeboden door de specialisten van Lekker Sociaal Media. Hét social media bureau voor horeca in Nederland en België.

Team Lekker Sociaal Media