logo

Foodservice Denktank held: Ad Goes, Eetcafé De Voorstraat

Fast CasualFood en WinePersoneel

Foodservice Denktank held: Ad Goes, Eetcafé De Voorstraat

Aangeboden door: Foodservice Denktank

Hard werken en altijd klaarstaan voor de gast, dat is waar de horeca om draait. Wat ons betreft zijn de mensen die iedere dag weer met passie klaarstaan voor hun gasten échte helden! Hoog tijd om deze helden in het zonnetje te zetten. De held van deze editie is: Ad Goes, eigenaar van Eetcafé De Voorstraat.

In het kort: Ad & De Voorstraat

Ad Goes, 59 jaar, eigenaar van Eetcafé De Voorstraat in Kockengen.

Vertel, wie is Ad en wat doe je bij De Voorstraat?

Ik ben geboren en getogen in de horeca. Toen ik vier jaar oud was, draaide ik al kroketten en gedurende mijn pubertijd heb ik altijd in de horeca gewerkt. Mijn vader was bakker en verhuurde daarnaast een cafetaria, maar dat liep niet zo goed. Ik wilde voor mijzelf beginnen, dus de zaak overnemen was een logische stap. Daar heb ik echt mijn roeping gevonden en inmiddels ben ik dan ook al 38 jaar eigenaar van eetcafé De Voorstraat.

‘Ik ben een echte horecaman in hart en nieren. Ik heb veel passie voor de zaak en ben altijd op zoek naar manieren om het mijn gasten naar de zin te maken.’

In het eetcafé zorg ik ervoor dat alles goed en soepel verloopt, zodat we altijd de juiste kwaliteit blijven leveren. Naast de dagelijkse bedrijfsvoering houd ik mij bezig met de inkoop, administratie en het personeel. Momenteel zijn er negen parttimers bij ons in dienst.

‘Het personeel is voor mij van grote waarde. Werken in de horeca is namelijk echt een teamsport.’

Vaak begint het personeel hier op hun veertiende in de spoelkeuken om vervolgens lerende wijs door te groeien binnen het eetcafé. Ik vind het mooi om personeel zo te zien groeien en om hier ook de tijd en moeite in te stoppen. Zo voeden wij onze medewerkers heel allround op tot gastvrije professionals.

Eetcafé De Voorstraat in Kockengen

Waar lig jij ’s nachts van wakker?

De constante uitbreiding van ons assortiment. Er komt namelijk steeds iets nieuws bij op de menukaart, maar er gaat nooit iets af. Zo verkopen we ineens vier smulrollen in een week en dan laten het toch maar weer op de kaart staan….

Wat is voor jou de belangrijkste trend in de horeca?

De consumentbehoefte is veranderd: beleving heeft een belangrijkere rol gekregen. Daarnaast is onder consumenten de betalingsbereidheid voor luxer eten toegenomen. De afzet van een aantal snacks binnen mijn assortiment is met 50% gedaald. De afzet van luxere producten, zoals de Black Angus Burger, biefstuk of kippendij is juist fors toegenomen. Vegetarisch is een lange tijd ondergeschoven geweest bij ons in het dorp, maar komt nu steeds meer op. Mensen worden steeds bewuster. Wij bieden al onze hamburgers in vegetarische variant aan voor dezelfde prijs. Zo maken wij het laagdrempelig om te bestellen. Ook zorgt het voor onderscheidend vermogen en het behoud van klanten die vegetarisch (gaan) eten.

Dit wil ik bereiken met mijn zaak!

Ik wil een toekomstbestendig bedrijf hebben dat over 50 jaar nog steeds bestaat! Door geen concessies te doen in kwaliteit willen wij de reputatie van goede patatboer blijven behouden. Onze gasten zijn vaak positief verrast door de kwaliteit, dienstverlening en hygiëne in de zaak. Daarnaast wil ik ook een goede opleider blijven van horecapersoneel. Ik creëer daardoor waarde voor mijn personeel en ik draag bij aan de kwaliteit van de dienstverlening in onze eigen zaak.

‘Een goed team is nodig om goed te kunnen ondernemen.’

Waar denk je nu anders over dan vroeger?

Vroeger wilde ik alles binnen mijn eetcafé alleen doen. Dit bleek niet te werken en de werkdruk was daardoor te hoog. Nu besef ik dat ik een goed team om mij heen moet hebben om goed te kunnen ondernemen. Een goed team opbouwen is lastig, maar daar zoeken we de juiste mensen op uit en we zorgen dat ze tevreden blijven door onder andere uitjes.

Op dit gerecht ben ik trots!

Wij hebben een divers assortiment, maar als ik één gerecht zou moeten kiezen dan zou dat de Black Angus burger zijn. Deze wordt op een Texas bun geserveerd en belegd met sla, gebakken uitjes, champignons, spek en oude kaas. Klanten kunnen daarbij kiezen voor wedges of friet. In eerste instantie had ik hier mijn twijfels over: ik wist niet of klanten bereid waren om daar € 14,50 voor te betalen. Een jaar later is het onze trots geworden en komen mensen naar ons voor deze burger!

Black Angus burger van Eetcafé De Voorstraat

Het allerleukste aan mijn werk is…

… elke dag mijn passie uitvoeren en doen waar ik gelukkig van word. Ik probeer mijn klanten elke dag positief te verrassen en ze te laten vertrekken met een glimlach. Ons eetcafé wordt veel bezocht door toeristen, fietsers en wandelaars uit de grote steden. Als ik kan bijdragen aan een mooie belevenis, zorgt dat ook bij mij voor een glimlach op mijn gezicht.

1 dag in de keuken bij…

Ik zou niet specifiek bij één chef of bedrijf mee willen lopen. Wel vind ik workshops bij Sligro bijvoorbeeld heel erg interessant. Als ik dan zie wat de mogelijkheden zijn met een stukje vlees krijg ik daar veel inspiratie van. Als ik uit eten ga, kijk ik altijd naar het personeel om te zien wat er goed gaat en of ik dat in mijn eetcafé ook kan toepassen. Ik probeer mijn eigen zaak altijd vanuit klantperspectief te zien, omdat het daar uiteindelijk allemaal om draait.

Zijn jullie binnen het eetcafé bezig met duurzaamheid?

Het kan niet anders meer! In mijn eetcafé had ik als één van de eersten een HR frituurfornuis. Dit bespaarde 60% aan gas. Recent hebben wij de plastic hemdtasjes vervangen door kartonnen hemdtasjes. Dit jaar zijn we verder volledig van het plastic af gegaan. Zo zijn onze disposables nu van suikerriet gemaakt. Deze zijn wel duurder, maar de positieve reacties van klanten maken dat helemaal goed. Ik merk dat de consument tegenwoordig steeds bewuster is van het plasticprobleem en waarde hecht aan alternatieven.

‘Klanten willen niet meer betalen voor duurzaamheid.’

Duurzaamheid speelt bij mijn klanten een belangrijke rol, maar ik merk dat ze niet bereid zijn om hier meer voor te betalen. Daarom focus ik vooral op duurzame oplossingen, die kostenbesparend zijn. Denk o.a. aan het gebruik van LED lampen. Deze lampen kunnen we dimmen, waardoor we, naast energiebesparing, mooi warm licht hebben.

In hoeverre vind je het van belang dat fabrikanten zich bezig houden met duurzaamheid?

Ik ben van mening dat duurzame producten vanuit de fabrikant een meerwaarde hebben, maar het is geen randvoorwaarde. Ik vind het vooral aantrekkelijk als duurzame producten een kostenbesparing opleveren. Voor mijn gasten biedt dit geen toegevoegde waarde. Persoonlijk zou ik niet weggaan bij een fabrikant die niet duurzaam is. Ik kies namelijk altijd voor kwaliteit. Plasticreductie en CO2-reductie zijn wel in zekere mate van belang. Ik ben een voorstander van ecologische producten zolang dit niet ten koste gaat van de smaak.

Diervriendelijkere producten worden wel als belangrijk gezien door mijn klanten. Het is mogelijk om hiervoor een hogere prijs te vragen, omdat ik dan ook het verhaal kan vertellen. Verder zijn lokale producten heel interessant. Wij merken dat klanten zich bewust zijn van de ecologische foodprint en daarom waarde hechten aan producten die lokaal zijn geproduceerd.