logo
Er wordt steeds minder brood verkocht
Bakkerij en PatisserieHorecatrends

Er wordt steeds minder brood verkocht

Aangeboden door: Horecava

Een broodje als ontbijt, een paar boterhammen bij de lunch en een stukje stokbrood naast het avondeten. Nederlanders zijn echte broodeters. En toch zien we dat de broodconsumptie de afgelopen jaren flink gedaald is. Waar komt deze trend vandaan?

Broodvolume omlaag

De afgelopen jaren is de totale aankoop van brood flink afgenomen. Vreemd, of misschien toch niet? De corona maatregelen hebben een enorme impact gehad op de aankopen voor thuisverbruik. En wat blijkt: brood is één van de weinige productcategorieën geweest die hier niet van profiteerde. Een tosti op het terras of een goed belegd broodje in een café zaten er door de sluiting van de horeca namelijk een lange tijd niet in. De daling van broodconsumptie is dan ook grotendeels aan deze coronamaatregelen te danken. Het was niet mogelijk om brood buiten de deur te nuttigen. En doordat thuiswerken de nieuwe norm werd, was ook het afhalen van een broodje tijdens de lunch minder gebruikelijk.

Van buitenshuis naar thuis

Heb jij juist het idee dat je méér brood hebt gegeten het afgelopen jaar? Dat kan kloppen! Niet overal aten we minder broodproducten. Binnenhuis werd juist meer brood gegeten blijkt uit cijfers van het Nederlandse Bakkerij Centrum (NBC). Ook supermarkten merkten dit. Doordat alle thuiswerkers naast hun dagelijkse boodschappen ook brood in huis moesten hebben voor tijdens de lunch, had dit een positieve uitwerking op de verkoop van broodproducten voor de supermarkten. Ook gaven de coronamaatregelen ambachtelijke bakkers een positief zetje in de rug. Blijkbaar verwenden consumenten zichzelf vaker met een croissantje of vers gebakken brood van een speciaalzaak, waarmee ze ook nog de lokale ondernemer steunden. Win-win!

Verwachtingen komend jaar

Waar moeten bakkerijen en supermarkten rekening mee houden voor de rest van het jaar? Ondanks dat voorspellingen altijd moeilijk te maken zijn, zeker in de onzekere tijden waarin we momenteel leven, worden er drie belangrijke ontwikkelingen verwacht voor de rest van het jaar:

  • De consumptie buitenshuis gaat herstellen.

De horeca heeft lange tijd de deuren gesloten moeten houden, maar gelukkig kunnen we sinds een paar maanden weer volop genieten van buitenshuis een hapje eten of een nachtje weg. Dit betekent dat de buitenshuis consumptie van brood ook deels hersteld. Mogelijk gaat dit een verschuiving zijn in de totale consumptie van brood, waarbij supermarkten en bakkers hun gewonnen aandeel deels moeten inleveren voor de horeca.

  • Gezondheid, duurzaamheid en voedselveiligheid

Genieten van een maaltijd gaat steeds vaker hand in hand met iets goed doen voor je gezondheid, rekening houden met duurzaamheid en voedselveiligheid.

  • Voorkeur voor producten met een duidelijke meerwaarde.

Anders nadenken over hetgeen dat je eet, zorgt er bij veel consumenten ook voor dat zij bereid zijn meer te betalen voor producten die een duidelijke meerwaarde hebben. Voor specialiteiten en exotische producten zal dit positieve gevolgen hebben.