Eindelo-… alcoholloos genieten
Nu de zonnige dagen er weer aan zitten te komen en corona lijkt weg te blijven, breken er betere tijden aan voor de Nederlandse horeca-ondernemer en hun terrassen. Op deze terrassen is momenteel een opmerkelijke trend gaande. Consumenten bestellen namelijk met groeiend enthousiasme low- of zelfs non-alcoholic drankjes.
Zo mag alcoholvrij bier, na Youp van ‘t Hek’s verwoesting van Buckler ruim 30 jaar geleden, nu echt uit het verdomhoekje. Verschillende merken hebben de 0,0%-trend definitief omarmd en maken onder andere de lekkerste bieren – met weinig tot geen alcohol. In dit artikel vertellen we je meer over deze low- & no-alcohol trend, zetten we de populairste varianten van deze drankjes uiteen en bieden we (bijna-) alcoholvrije inspiratie voor jouw onderneming.
No- & low-alcohol in Grote steden vs. platteland
Laten we vooropstellen dat trends niet in steen staan gebeiteld en er op regionaal niveau anders uit kunnen zien. Zo zijn er wel degelijk grote verschillen in de populariteit van low- en non-alcoholische drankjes tussen de steden en het platteland. Dit heeft alles te maken met beschikbaarheid. Binnen de grote steden zijn er veel meer kleine koffiehuizen en lunch- en broodjeszaken zijn waar een variëteit van deze drankjes wordt verkocht. Op het platteland vind je dat in mindere mate terug, en zijn de opties van uitgebreide distributie beperkter. Gevolg hiervan is dat de no- & low alcohol trend in de stedelijke gebieden van Nederland sterker zichtbaar is dan daarbuiten.
Ginger Ale
Maar wat in alle delen van Nederland in ieder geval wel zichtbaar is, is de toegenomen populariteit van het drankje Ginger Ale. Dit hippe gember-drankje is enorm in opkomst onder de Nederlandse horeca-consument. Ginger Ale, voor een drankje vrij recentelijk pas uitgevonden (1907 in Canada), bestaat uit koolzuurhoudend water en suiker. De gember die het drankje uniek maakt, wordt pas later toegevoegd als smaakmaker. De opkomst van deze frisdrank gaat overigens ten koste van de populariteit van substituut-drankjes als tonic- en bitter lemon. Ginger Ale wordt breed gezien als vervanger voor andere vormen van frisdrank, omdat het als natuurlijk en dus wat gezonder wordt beschouwd.
Ondanks de toegenomen populariteit van Ginger Ale is er voor veel horeca-ondernemers nog een slag te slaan: 36% van de restaurants en bar/cafés geeft aan het nog niet op de kaart te hebben staan. Als men kijkt naar de merken dan heeft de introductie van Finley, dat eind 2018 op de markt kwam, de grootste schok veroorzaakt. Dit merk heeft een grote bijdrage geleverd aan de populariteit van het drankje, en zij controleren inmiddels dan ook een aanzienlijk deel van de Ginger Ale-markt. Finley vervaagt momenteel de grote merken als Schweppes en Royal Club, waardoor Ginger Ale nu steeds meer terug te vinden is op het menu.
Sparkling vs. Still & Green
Een ander non-alcoholisch drankje dat steeds vaker op de menukaart is terug te vinden is Ice Tea. Koude thee in frisdrank-vorm is en blijft immens populair in Nederland. Desalniettemin laten de cijfers zien dat sparkling Ice Tea op z’n retour is. Deze afname is te wijten aan de groeiende populariteit van Ice Tea-varianten als Ice Tea Green en Ice Tea Still. Dat is ook terug te zien in de distributiecijfers. Fuze Tea zag de teloorgang van Sparkling al vroeg aankomen en heeft hier slim op ingespeeld door verschillende soorten Ice Tea’s te creëren & door te ontwikkelen. Het merk zag kansen en liftte mee op de algehele gezondheidstrend door hun producten te branden als caloriearm. Daarnaast focust de branding zich op het ‘eerlijke’ productieproces: het drankje wordt gemaakt van duurzaam ingekochte theebladeren en heeft volgens de makers een natuurlijke smaak.
Hier liggen kansen voor Nederlandse horecaondernemers: door het als gezond alternatief voor frisdrank op de menukaart te zetten of het door je personeel op die manier aan te laten prijzen, kan de verkoop ervan zomaar behoorlijk toenemen. Inmiddels heeft Fuze Tea overigens een behoorlijk stuk van de markt overgenomen. Dit is ten koste gegaan van de gevestigde orde: Lipton en Nestlé. Sterker nog, het merk heeft tegenwoordig een twee keer zo’n groot aandeel als Nestlé eind 2017 had.
0,0% bieren
Naast dat er meer en meer frisdrank varianten op de markt verschijnen, zoals de hierboven genoemde Ginger Ale en Ice Tea, zijn er inmiddels ook ontzettend veel low-alcohol of zelfs 0.0-bier varianten te vinden. Dit geldt in evengrote mate voor de 0.0-speciaalbieren. De 0.0-schappen in de supermarkten worden alsmaar uitgebreider en ook in de bar/cafés en restaurants komen er steeds meer opties op het menu. Heineken en Amstel zijn de grootste spelers in deze markt.
Zo heeft Heineken net een nieuw drankje binnen dit segment gelanceerd: Heineken Silver. Dit nieuwe biertje wordt neergezet als een toegankelijk en extra verfrissend bier, die minder bitter is dan de normale variant en alcoholpercentage van 4% heeft. Het biertje moet zich natuurlijk nog bewijzen maar met de grote naam en het marketingbudget dat Heineken heeft, zou het voor horeca-ondernemers interessant kunnen zijn dit drankje snel op de menukaart te krijgen. Verdere interessante weetjes over dit segment: Heineken en Amstel hebben het grootste aandeel in alcoholvrije bieren in Nederland met afstand op de rest, maar de vraag is wel of dit beeld nog steeds hetzelfde is als alle cijfers bekend zouden zijn. Verder is het opvallend dat er bij slechts 40% van alle sportclubs alcoholvrije drank wordt geschonken, terwijl de populariteit van deze drankjes zich allang bewezen heeft.
Focus consument verschuift
Kijkend naar de gestegen populariteit van de non-alcoholische drankjes en de low-alcoholische drankjes zit er voor de komende jaren nog genoeg rek in de markt. De verwachting is dat deze trend zich doorzet en gezien de algemene gezondheidstrends die al jaren aan de gang is, is dit geen gekke gedachte. De focus van de consument verschuift meer en meer naar het hebben van een leuke dag of avond zonder dat daar per sé alcohol bij komt kijken.
Hierdoor drinkt de consument logischerwijs meer alcoholvrije dranken en de Nederlandse horeca-ondernemer doet er goed aan om hier op in te spelen. Dit artikel heeft je hopelijk stof tot nadenken gegeven en wij moedigen ondernemers dan ook aan om met deze trend aan de slag te gaan!