logo
Fast Casual formules die gaan groeien

Deze fast casual formules hebben de ambitie om te groeien

Fast CasualEntree MagazineOndernemerschap

Deze fast casual formules hebben de ambitie om te groeien

Aangeboden door: Entree Magazine

Er komen steeds meer ondernemers die beginnen met één restaurant, maar daar wel de ambitie mee hebben om uit te groeien, soms tot een (kleine) keten. Vaak worden dit soort zaken opgezet door ambitieuze, meestal jonge, ondernemers. Dit zijn Nederlandse formules die de aankomende jaren (flink) gaan uitbreiden.

  • Sababa (nu 3x Amsterdam, 1x Den haag)
    Wil jaarlijks nieuwe vestigingen tot landelijke dekking

In 2019 raakten de vier vrienden Bob Dolphijn, Jorinde Havinga, Karlijn Havinga (zusjes) en Roel Keizer in Tel Aviv geïnspireerd door de Midden-Oosterse keuken. Daarover zeggen ze: “Een smaakvolle, kleurrijke keuken, maar ook een keuken die zich uitermate goed leent voor een revolutie in de fastfoodindustrie.” Met die gedachte opende Sababa in 2019 haar eerste restaurant aan de Kinkerstraat in Amsterdam. Daar staat fastfood met een missie op het menu: de industrie beter maken voor mens en omgeving.

Sababa betekent ‘no worries’ in het Hebreeuws. Dat is ook de kernboodschap van Sababa. Geen zorgen over mens én milieu. Op het menu staan namelijk vooral plantaardige of vegetarische opties, maar ook enkele gerechten met biologische kip. Het Midden-Oosten voert de boventoon, met een Hollandse twist van chef Karlijn Havinga. “No worries betekent ook soms frietjes, ijsjes en ander comfort food.”

De ambities van Sababa zijn groot. Bijna ieder jaar opende een nieuwe zaak. Na de derde in Amsterdam, opende Sababa in sinds april 2023 een eerste restaurant in Den Haag. En daar zal het niet bij blijven: “We dromen groots. Komend jaar willen we 200.000 maaltijden serveren en we blijven jaarlijks nieuwe vestigingen openen, totdat we landelijke dekking hebben. Voorlopig houden we de vestigingen in eigen beheer, maar ondertussen werken wij ook hard aan het franchise-ready maken van het bedrijf.”

  • Soju bar (nu 1x Rotterdam, 1x Amsterdam, 1x Eindhoven)
    Gaat veel locaties in Nederland openen, daarna buitenland

Halverwege 2021 opende de eerste locatie van SOJU Bar in Rotterdam. Een jaar later opende er een locatie in de Amsterdamse Pijp en 28 april 2023 opende de derde locatie van SOJU Bar in Eindhoven. “We hebben plannen om op korte termijn een goede dekking te creëren in de grote steden van Nederland”, luidt het plan van SOJU Bar. “Daarnaast liggen de plannen al klaar om binnenkort in het buitenland te starten. Alle buurlanden hebben we momenteel in het vizier.”

Alle locaties zijn op dit moment als franchise. “Achter de schermen zijn we volop bezig om het voor franchisers makkelijk te maken om hun SOJU Bar op te richten en te runnen. Wij ambiëren om binnen 5 jaar een plek in de top-50 van de Europese foodketens lijst te claimen. Misschien worden we als gek verklaard, maar we zijn niet bang om groots te dromen.”

De SOJU Bar is vernoemd naar een Koreaanse gedistilleerde drank, een soort Japanse sake maar milder van smaak. Het volledige menu is Koreaans. “De Koreaanse cultuur viert gezelschap namelijk met eten en drinken”, aldus de keten. Op de kaart staan onder andere fried chicken, deep fried Korean dumplings en verschillende rijstgerechten. “Wij kunnen zelf niet wachten om nóg meer mensen kennis te laten maken met onze Koreaanse gerechten en dranken. De Koreaanse markt is een volgende grote stap. Onze missie is om daar de toonaangevende voorloper in te zijn en Europa kennis te laten maken met de geweldige Koreaanse eetcultuur.”

  • Mondi (nu 3x Amsterdam)
    Gaat 3 vestigingen internationaal openen

Onlangs opende Corendon Hotels een nieuw restaurant: Mondi in het Corendon Hotel in Amsterdam Nieuw-West. Het is het derde restaurant van de hotelgroep, want er is al een Mondi te vinden in Amsterdam-Zuid en Mondi Skybar 747 in Badhoevedorp.

“Dit jaar openen we een nieuwe vestiging ergens in Europa”, vertelt chef-kok Justin Niessen, die het restaurant-concept heeft ontwikkeld. “In 2024 breidt het merk Mondi verder en worden er twee locaties geopend. Een van die locaties is op het eiland Curaçao, in het Livingstone Jan Thiel resort wordt een restaurant geopend. Bij de andere locatie komt een beachclub.”

Bezoekers genieten bij Mondi van Caribbean shared fine dining en entertainment zoals liveoptredens van Juni Juliet, opzwepende beats en Caribbean Nights. Mariska Nunes, managing director van Corendon Hotels & Resorts: “Ik ben supertrots dat we het Mondi-merk uitbreiden en ik mijn passie voor de Caraïben en in het bijzonder Curaçao met nog meer personen kan delen. Nu kan Amsterdam Nieuw-West ook de ‘Caribbean dining experience’ ervaren.”

  • Otemba (nu 1x Amsterdam)
    Ambitie is 50+ locaties internationaal

De jonge ondernemer Myrthe Slok richtte met haar broers Martijn en Bastiaan Slok het ramenrestaurant OTEMBA op in Amsterdam. “OTEMBA staat voor ontembaar, opstandig, eigenwijs. From Japan to Amsterdam”, vertelt Myrthe. Na een volwaardig jaar open te zijn geweest, is het tijd voor de volgende stap: groeien! Dit jaar hoopt het trio nieuwe locaties te openen in Amsterdam waar de focus ligt op gyoza in plaats van ramen.

“We merkten dat de gyoza’s echte hardlopers bij ons zijn”, zegt Myrthe. “Bij veel restaurants krijg je traditionele gyoza’s met sojasaus, bij ons proef je gyoza’s met bijzondere vullingen, sauzen en toppings. Bijvoorbeeld krokant gebakken gyoza met langoustine en Old Amsterdam-kaas.”

Vanaf het begin was er al het plan om van OTEMBA een keten te maken. Dit gaan de ondernemers doen door middel van franchise en investeerders. Myrthe: “We ontwikkelden een uniek concept met een goede prijs-kwaliteitverhouding en dat je eenvoudig kunt kopiëren en plakken. Hierdoor kan OTEMBA op beide manieren groeien. Onze ambitie is om 50+ locaties te openen in Nederland en internationaal. Onze droomvestiging is Tokio, met misschien daarbij wel een Japans hostel.”

  • Greenrebel (nu 1x Den Haag)
    Ambitie: 100 filialen openen binnen 5 jaar

Erwin Jansen en Christiaan van Tilburg werkten jarenlang in de retailwereld (Jansen als operationeel manager bij Spar en Van Tilburg bij Van Geloven en Unilever) richtten één jaar geleden Greenrebel op. “Greenrebel maakt plantaardig fast food dat gezond is. Ik wil mensen niet bekeren tot veganisme, maar ik wil hen wél helpen om betere keuzes te maken”, zegt Jansen. Hiermee hopen de ondernemers uiteindelijk het dierenwelzijn te verbeteren en de ecologische voetafdruk te verkleinen. Chef-kok Tom Stoker creëerde een menu met een uitgebreid aanbod van salades, soep, burgers, wraps en shakes.

De ondernemers openden vorig jaar de eerste Greenrebel-locatie in Den Haag op de Stationsweg. Nu de eerste locatie goed staat, zijn de ondernemers van plan om Greenrebel uit te rollen als keten. “Mijn droom is om een keten van honderd filialen te openen binnen vijf jaar”, vertelt Jansen. De ondernemers zoeken een partner om groter te worden en willen de groei vooral realiseren met franchisers. “Op dit moment zijn we de achterkant zo aan het organiseren dat een tweede locatie ook zelfstandig kan opereren.”

  • The nacho bar (nu 1x Tilburg)
    4 nieuwe locaties voor eind 2024

“Nacho’s zijn de ideale ‘shareables’, ze zijn op ieder menu en elke borrelkaart te vinden, maar nog niemand had hier een horecaconcept van gemaakt”, vertelt Charles Veerkamp Hij bracht hier verandering in. Vorig jaar opende hij een eerste vestiging van The Nacho Bar in Tilburg. Naast The Nacho Bar is Veerkamp ook eigenaar van restaurant Charlie en ontwikkelaar en exploitant van vakantiepark Roompot Schaijk.

Bij The Nacho Bar staan naast nacho’s ook streetfood en cocktails op de kaart. Het restaurant maakt gebruik van een mix & match concept, waardoor je gemakkelijk een portie nacho’s met streetfood kunt combineren.

Veerkamp heeft grote plannen met The Nacho Bar: “Momenteel zijn we in verschillende steden in onderhandeling met enkele pandeigenaren. We hopen in 2023 vestigingen te openen in Breda en Eindhoven. In 2024 willen we ook open in Nijmegen en s’-Hertogenbosch. Uiteraard zijn wij afhankelijk van onderhandelingen met pandeigenaren, verhuurders of huidige exploitanten. Na de opening van onze derde vestiging zetten wij verder in op franchise.”

  • Mima (Amsterdam)
    Dit jaar 2e locatie, daarna verdere groei

In oktober 2022 openden Michiel Kruize en Marc Wesseling de eerste vestiging van Mima in Amsterdam in de Jan Pieter Heijestraat. “Daarvoor hebben wij zes maanden gezeten in de keuken van een koffiebar. Dit om uit te vinden of mensen ons eten daadwerkelijk lekker vonden en om te zien wat wel, en ook zeker wat niet, werkte,” vertelt Michiel Kruize. Mima is een mediterrane zaak waar de gerechten uit Tel Aviv de hoofdrol spelen. Op de kaart staan gegrilde kippendijen, maar bovenal veel groentegerechten, zoals shoarma van bloemkool en knapperige aubergine met een gekookt ei en pickles. Hummus, flatbread en pita mag hierbij niet ontbreken.

“Wij hopen dit jaar onze tweede locatie te openen. We zijn daar nu over in gesprek met verschillende pandeigenaren. In de meest ideale situatie openen wij volgend jaar nog twee locaties, maar dat hangt af van het succes van de eerste twee zaken.” De ondernemers zijn ambitieus: “Wij willen groeien buiten Amsterdam, maar eerst willen we dekking hebben in de gehele stad.”

  • Pizza Project (Amsterdam)
    Volgend jaar derde locatie, daarna verdere groei

Ondernemers Idske Dries en Bas Scheffer maakten in 2018 pizza’s in hun eigen achtertuin. “Dit was ons eigen Pizza Project. Aangezien veel vrienden en buren fan werden van onze pizza’s werden wij aangespoord om een eigen foodtruck te beginnen,” vertelt Scheffer en Dries. Op 1 maart 2020 werd hun eerste foodtruck geleverd. Twee weken later ging het hele land op slot. De zomer met festivals en feesten werd stilgelegd. Na een lange, maar succesvolle, periode van Pizza Project @Home-pakketten verkopen, werd er in augustus 2021 een eerste locatie geopend in Amsterdam Oud-West. In 2022 volgde er een tweede locatie in Amsterdam Zuid. “Ons project loopt steeds meer uit de hand.”

Op de kaart van Pizza Project staan pizza’s met unieke smaakcombinaties. “Wij maken onze pizza’s volgens Napolitaanse traditie. Wij laten ons deeg meer dan 48 uur rijzen en bakken de pizza op meer dan 500 graden. Het resultaat is een prachtige luchtige pizza waar je geen genoeg van krijgt.”

“Ons concept is meer dan puur restaurant of pizzeria. Wij proberen de buurt samen te brengen en bieden ook een bar vibe in de avonden. Dit slaat in onze twee locaties enorm goed aan. Volgend jaar willen we kijken naar een derde vestiging in Amsterdam. Hierna gaan we op zoek naar een centrale keuken om ons klaar te stomen voor verdere groei in de toekomst.”

  • Fat Phill’s
    500 locaties in 10 jaar

Fat Phill’s is een Nederlandse franchiseformule met smashed burgers, de Amerikaanse Philly cheesesteak en cheesedrips. Het concept is geïnspireerd op Amerika: van menu tot de hiphopcultuur die er voelbaar is.

Fat Phill’s groeit hard. Eigenaar Armin Vahabian opende in 2019 de eerste vestiging. Inmiddels staat de teller op 11 vestigingen (de 12e opent 24 april 2022), waarvan 1 corporate vestiging. Fat Phill’s is te vinden in grote steden als Amsterdam, Den Haag, Groningen, Tilburg, Utrecht en Leiden. “Wij hebben ambitie om te groeien. Voor eind van het jaar zien wij de teller op 20 restaurants staan en zetten wij onze eerste internationale stappen bij onze buren in Duitsland. Voor de lange termijn zien wij graag in elke Nederlandse binnenstad een Fat Phill’s en in totaal 500 locaties internationaal over 10 jaar.”

Er zijn nu ook multifranchisers van Fat Phill’s. Dit zijn zijn franchisenemers met meerdere vestigingen. Benjamin Reid en Gidon Bouwhuis openden locaties in Zoetermeer en Utrecht. Met de opening van Fat Phill’s Rotterdam, is Stijn Moussault, de franchisenemer van Fat Phill’s Leidschendam ook multi-unit franchisenemer. In zijn portfolio: Leidschendam en Rotterdam.

  • Rozey (Rotterdam, Delft, Amersfoort)
    In 5 jaar (franchise)vestigingen door heel Nederland

Roos Rutjes opende in 2019 de deuren van restaurant Rozey in Rotterdam. Bij het stylish en volledig vega(n) dining-concept eet je voor een vaste prijs vegetarisch en vegan. Na het succes van de eerste vestiging in Rotterdam, heeft Rozey inmiddels ook vestigingen geopend in Delft en Amersfoort. Voor 2023 staan er drie nieuwe openingen voor de Rozey op de planning, onder andere in Den Haag en in ‘t Gooi. Alle zaken opereren inmiddels via franchise.

Maar hier blijft het niet bij. “Over vijf jaar willen wij door heel Nederland in de grote steden te zitten,” vertelt Rutjes. “We zien dat veel horecaondernemers zich bewust worden van de toenemende vraag naar veggie & vegan, maar niet altijd de skills hiervoor hebben. Door samen te werken met onze franchise kunnen ze meeliften op onze kennis en kunde. Zo blijven ze zelf ondernemer voor de dagelijkse gang van zaken.” 75% van de kaart is vegan en 100% procent vegetarisch. Op de kaart staan koude en warme gerechten, bijgerechten en desserts. Van bitterballen, pizza en miniburgers tot muhammara, wortelsteaktartaar, paksoi uit de oven en chocoladelava.

Rutjes: “Bij het concept van Rozey komt alles samen: de liefde voor goed en verantwoord vega(n) eten en drinken, design, meehelpen aan een duurzamere wereld en de ambitie om zo veel mogelijk mensen kennis te laten maken met eerlijke en mooie gerechten. Dat wat er nog niet is maar wel noodzakelijk, wil ik waarmaken. Dat is de reden waarom ik Rozey ben gestart.”

  • Nomi (Amsterdam)
    Snel groeien, maar niet ‘wildgroeien’

Midden in het centrum van Amsterdam, naast het Rembrandtplein, opende afgelopen november het Japanse/Koreaanse barbecue-restaurant Nomi. Eigenaar is Michael Hu, tevens eigenaar van Sumo in Amsterdam en Ajisan Ramen in Rotterdam.

“Nomi in Amsterdam loopt het als een trein. Het restaurant zit elke dag vol en daarom willen we uitbreiden. We zijn op zoek naar nieuwe locaties”, vertelt Hu. Hij denkt aan een locatie in Amsterdam, Eindhoven, Utrecht, Breda, Haarlem, Nijmegen, Rotterdam, ‘s-Hertogenbosch of Den Haag. Hij benadrukt dat hij kritisch is. “Niet elke locatie is geschikt voor een barbecue-concept. Het plafond moet hoog zijn, en we hebben eisen met betrekking tot de afzuiging, bijvoorbeeld.”

Bij Nomi hebben gasten veel keuze betreft de gerechten. Zo staat er sushi en rijst en noodels op het menu, maar kunnen gasten ook Koreaans barbecueën. Hierbij bereiden gasten à la minute én aan tafel eten op een ingebouwde barbecue. Het nieuwe all you can eat-concept valt goed in de smaak en daarom zoekt Hu nieuwe horecalocaties om uit te breiden. “We willen snel groeien, maar niet wildgroeien,” aldus Hu.