logo
De toekomst is foodservice

De toekomst is foodservice

Aangeboden door: Horecava

We hebben het vaak over de veranderingen in de retail en de veranderingen in de horeca. En als je dan niet weet wat die veranderingen zijn, noem je het blurring. Ben je ook in een keer van het probleem af om ontwikkelingen te duiden. Feitelijk zeg je daarmee dat de ontwikkelingen alle kanten opgaan en daarnaast ‘bij mij moet je niet wezen als het gaat om de vraag welke kant de horeca opgaat’. Terwijl het beantwoorden van die vraag nog nooit zo eenvoudig is geweest.

De klassiek horeca, van een goed gedekte tafel met linnen servetten en gepoleerde glazen in een rustieke omgeving zal altijd blijven, maar is op dit moment – wellicht voor sommige helaas – over haar hoogtepunt heen. Het zal wel weer terugkomen, zoals alles terugkomt, maar dan weer net op een iets andere manier. De trend is informeler en dus wordt de Nederlandse horeca informeler. In kleding, maar ook in eten en drinken en de manier waarop we eten en drinken. Zelfs in de klassieke horeca zie je de bediening informeler worden. In de horeca is het vooral: zo min mogelijk poeha, maar wel waar voor je geld!

Retail

Feitelijk geldt dat voor retail niet anders. Want ook daar zijn veranderingen. Zo neemt de winkelwagenverkoop in de supermarkten af ten gunste van het mandje. Consumenten kopen nu eenmaal vaker, maar ook minder voor meerdere dagen tegelijk. Per dag wordt veelal bepaald wat er op tafel komt. De dynamiek van het moderne leven zorgt er voor dat datgene wat ’s morgens nog duidelijk was, ’s middags al is veranderd; wie eet er mee en wanneer en wat lust iedereen, zijn factoren die gedurende dag veranderen en zorgen er voor dat er pas kort op het moment van eten, wordt bepaald wat er daadwerkelijk op tafel komt. En is de tijd om dan nog te bereiden te kort, dan wordt er kant-en-klaar gekozen of afgehaald of besteld. De consument van nu zit wat dat betreft niet meer gevangen tussen openingstijden van winkels of voorraadkasten.

Retail en horeca spelen beide in op deze gemakstrend. Logisch dus dat een aantal zaken meer op elkaar gaat lijken en dat partijen aandelen in elkaar gaan nemen, of – zoals in het geval van Jumbo en La Place – een supermarktketen zelfs een restaurantketen overneemt. En in het geval van Jumbo ook gelijk de juiste beslissing neemt om de restaurantketen zelfstandig te houden. Want de toekomst van eten en drinken is foodservice. Of je nu in de retail zit of in de traditionele horeca, foodservice is de tak van sport waar straks met levensmiddelen het geld wordt verdiend. De ontwikkeling naar meer gemak zet bij de consument immers steeds verder door. De crisis heeft wellicht tijdelijk even voor een ‘sur place’ gezorgd van retail en horeca in de zin dat de verschuivingen in cijfers minder zichtbaar werden, maar dat is van tijdelijke aard. De veranderende onderstroom in het koopgedrag is duidelijk: gemaksconcepten hebben de toekomst.

Toekomstvisie

Natuurlijk richten de meeste adviespartijen, zoals consultants en banken, de aandacht nog zoveel mogelijk op de grote retailpartijen, want daar zit het geld en de power voor allerhanden adviesuren en concepten, maar over vijf jaar is de verschuiving van retail naar ‘gemakshoreca’ of convenience niet meer te stuiten en gaat de verandering zich hard aftekenen in de markt. Niet dat de supers daarmee verdwijnen, maar hun rol zal een totaal andere zijn. De bulkartikelen worden dan bij de pickup points afgehaald of worden rechtstreeks thuisbezorgd. Samen met allerlei andere zaken – en met een grote S van service, want thuisbezorgen kunnen straks veel meer partijen dan alleen de supers, kijk naar de PostNl’s, de Picnics en de AmazonFresh van deze wereld.

Het wordt druk in de wereld van eten en drinken door allerlei partijen die bezorgen of waar gemaksartikelen of gerechten kunnen worden gekocht. Of dat nu city-stores of buurtwinkels zijn, specialisten met kant-en-klaarmaaltijden of juist de ‘donkere keukens’ zijn, de restaurants op industrieterreinen die alleen maar maaltijden voor de bezorging maken, dat zal afhankelijk zijn van het gebied. Maar dat iedereen de gevolgen gaat merken van de verandering naar meer gemak, dat is duidelijk. Wie succes wil hebben in de toekomst zal dus moeten beantwoorden aan het gemak van de gast.

Eens of juist oneens met deze opinie? Ik hoor het graag. Vakblad @FoodClicks wil graag de discussie aan over de veranderingen in de foodsector.
Steffen van Beek, eindverantwoordelijk voor het crossmediale platform @FoodClicks en schrijft dagelijks over de ontwikkeling in de buitenshuismarkt van eten en drinken.