De ambitie van Thuisbezorgd.nl
De ambitie van Thuisbezorgd.nl oprichter Jitse Groen om een platform te creëren waar restaurants en consumenten met elkaar in contact worden gebracht voor het bestellen en bezorgen van maaltijden heeft goed uitgepakt. Afgelopen jaar bestelden 3,5 miljoen Nederlanders gezamenlijk voor 552 miljoen euro aan eten via Thuisbezorgd.nl. SCOOPS ging in gesprek met Kristina Nilsson, PR Manager bij Thuisbezorgd.nl, over de ambities en toekomst van de eten-bestelsite en de sector.
“Voor Thuisbezorgd.nl is het vanaf het begin belangrijk geweest dat restaurants op een toegankelijke wijze hun zichtbaarheid kunnen vergroten en extra klanten kunnen werven en bedienen,” aldus Nilsson. Thuisbezorgd.nl biedt restaurants een online platform zonder dat ze zelf een website of app hoeven te onderhouden en kunnen daarnaast klantenservice en marketing uit handen geven. Ook staan restaurants in contact met het Partner Service team, die hen te allen tijde informeert en adviseert. Thuisbezorgd.nl bezoekt daarnaast regelmatig haar partnerrestaurants om te helpen met praktische zaken en wensen en behoeftes in kaart te brengen. Op basis hiervan worden nieuwe producten en diensten geïntroduceerd. “En zeker niet zonder succes, want gemiddeld genomen verdienen restaurants aangesloten bij Thuisbezorgd.nl 80.000 euro extra omzet per jaar”. Thuisbezorgd.nl heeft de ambitie om door te blijven groeien en de variëteit van keukens te blijven uitbreiden. “Als je bedenkt dat vandaag de dag nog 70% van de bestellingen telefonisch wordt gedaan, valt er voor online eten-bestelsites nog genoeg te winnen”.
Meer variëteit in gerechten
De grootste trend binnen de eten-bezorgsector ligt volgens Nilsson in de toename van de hoeveelheid en variëteit van gerechten. “Klanten krijgen door het bestellen van maaltijden meer grip op hun eigen tijd. Tegenwoordig bestellen mensen niet enkel een pizzaatje op de zondagavond, maar ook steeds vaker een gezonde maaltijd doordeweeks. In de Randstad zien wij bijvoorbeeld een sterke toename in het aantal vegetarische gerechten”. Daarnaast kiezen klanten volgens Nilsson steeds vaker voor wat minder bekende en trendy gerechten. Om klanten beter inzicht te geven in de grote variëteit aan restaurants aangeboden via Thuisbezorgd.nl, lanceerde de eten-bestelsite recentelijk een eigen Foodwiki. Hierop staan de achtergronden van meer dan 200 gerechten uit 11 verschillende keukens beschreven. “Met deze grote hoeveelheid aan informatie over de verschillende gerechten die wij via het platform aanbieden, helpen wij restaurant en klant”.
Belang duurzaamheid restaurants groeit
Daarnaast staat duurzaam ondernemen hoog in het vaandel. “Dat zie je bijvoorbeeld ook bij onze eigen bezorgservice die volledig bestaat uit koeriers met duurzame e-bikes. In tegenstelling tot de meeste eten-bestelsites zijn de fietskoeriers bij Thuisbezorgd.nl in loondienst. Daarnaast sporen wij restaurants aan om hun voedselverpakkingen te recyclen en kunnen zij via de website webshop goedkoop duurzame verpakkingen inslaan”. Thuisbezorgd.nl lanceerde in 2016 de eigen e-bike bezorgservice, waardoor sindsdien ook restaurants zonder eigen koeriers zich kunnen aansluiten bij het platform.
Behalve innovatie op het gebied van duurzaamheid, verwacht Thuisbezorgd.nl ook in de toekomst een nog verdere integratie van technologie op verschillende mobiele apparaten. “Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om eten te bestellen via een PlayStation of andere spelcomputer. Daarnaast verwachten wij ook dat consumenten in de toekomst steeds vaker eten bestellen met behulp van digitale spraakassistenten zoals Alexa. Hiermee wordt het gemak voor onze restaurants en klanten wederom vergroot,” aldus Nilsson.