logo

Data gebruiken om restaurants én gast verder te helpen

Data gebruiken om restaurants én gast verder te helpen

Aangeboden door: Horecava

Ruimte in de steden wordt beperkter en dus duurder. Daarom kiezen mensen steeds vaker voor een kleine of soms zelf geen keuken. Buiten de deur eten of bestellen wordt daarmee een gewoonte. “De groeiverwachtingen voor maaltijdbezorging zijn hoog”, vertelt Vincent Hosman, Country Manager Nederland bij foodora. “Onze taak? Hongerige consumenten aan de beste restaurants koppelen.”

Het van oorsprong Duitse bedrijf is inmiddels bijna drie jaar actief in ons land en sinds een jaar gefuseerd met Delivery Hero, de grootste maaltijdbezorger ter wereld. “Foodora biedt verschillende diensten aan op haar platform, zoals het online reserveren van een pick-up bij een restaurant of het laten bezorgen van eten. Of dat nu op het werk, thuis of zelfs in het park is. Via de site, Android- of iOS-app zijn de gerechten snel besteld en staan ze binnen 30 minuten op tafel of op schoot dankzij de fietsende bezorgers van foodora of het restaurant zelf. Daarmee voorzien we in de behoefte naar meer afzet voor restaurants.”

Ghost kitchens en poké bowls

Een van de trends die Hosman spot is het feit dat nieuwe restaurants vanaf de start direct rekening houden met bezorging. “Sommige richten hun keuken zo in dat er een aparte afgeefruimte ontstaat, andere maken zelfs twee keukens. Ook zijn er restaurants die experimenteren met ‘ghost kitchens’, afgelegen keukens die exclusief worden gecreëerd voor de bezorging”, aldus Hosman. “En we zien daarnaast een sterke toename in het aantal restaurants dat zich specialiseert in één specifiek gerecht of ingrediënt. Denk aan poké bowls of avocadogerechten.”

Begeleiden van restaurants

Aan foodora dus de uitdaging om ervoor te zorgen dat de nieuwste foodconcepten direct op het platform staan. “We werken continu aan het verbeteren van ons restaurantportfolio. Op elke locatie binnen ons bezorggebied kunnen wij alle keukens aanbieden, van burger en pizza tot sushi en Thais. Vaak met meer dan vier verschillende partnerrestaurants die op kwaliteit zijn geselecteerd. De beleving van onze gasten wordt grotendeels bepaald door de bereiding van onze restaurants. En niet door de bezorging. Vandaar dat wij veel tijd besteden aan het begeleiden van onze restaurants. Of dat nu in het verpakken van maaltijden, het inrichten van keukens of het optimaliseren van menu’s voor online bestellingen is.”

Persoonlijke voorkeuren

Ook helpt foodora restaurants op basis van data. “Bijvoorbeeld in het managen van piekmomenten, het verbeteren van online conversie en het optimaliseren van producten. Hiervoor hebben we recent een restaurantplatform gelanceerd waarmee inzichtelijk is waar orders vandaan komen, op welk moment bepaalde producten worden besteld en of gasten terug komen na een eerste bestelling”, Dertelt Hosman enthousiast. “Maar ook voor de gast wordt het gebruik van data steeds relevanter. Bijvoorbeeld in het doen van restaurantsuggesties op basis van persoonlijke voorkeuren of het zoeken naar gerechten op basis van allergen-informatie.”