logo
Customized bier leeft als nooit tevoren
Koude Dranken

Customized bier leeft als nooit tevoren

Aangeboden door: Horecava

Het aantal bierbrouwerijen en bierrestaurants blijft groeien in Nederland. In de afgelopen vijf jaar is het aantal brouwerijen verdubbeld en is er geen restaurant meer te vinden met een smal bierassortiment. Hoe blijven al deze nieuwe brouwerijen en restaurants onderscheidend? En hoe spelen ze in op de gepersonaliseerde keuzes van de gast?

Customization

“De gast maakt anno 2020 bewuste keuzes en kiest voor concepten en merken die zijn of haar identiteit versterken. Dit biedt kansen voor de foodservicebranche.” zegt Anne van Muijen, adviseur bij HTC Advies. Door de steeds meer bewuste en kritische consument staan in de markt creatieve ondernemers en vakmensen op. “Op het TrendLAB, tijdens Horecava 2020 spelen we hier op in,” vult Carlijn Groen – Exhibition Manager Horecava aan. “Er is een cocktailbar, waar de bartender niet tegenover maar naast de gast staat. De verbinding én de experience met de gast wordt hierdoor vergroot. In plaats van aanbodgericht is het vraaggericht, waarbij bezoekers op basis van hun “mood”, DNA of voorkeur een biertje, cocktail, mocktail of gepersonaliseerde cappuccino krijgen met bijpassende hapjes.” Naast de verschillende “werelden” op het TrendLAB, vind je hier ook experts die alles weten over de (bier) trends:

Alcoholvrij

Een trend die aansluit op de behoefte van de consument en waar veel brouwerijen op inspelen is alcoholvrij bier. Volgens Bier&cO, groothandel in speciaalbier, zijn dit jaar de alcoholvrije bieren verder in opkomst. “Bijna de helft van de bierdrinkers kiest wel eens bewust voor bier met minder alcohol. De smaak en kwaliteit van laag alcoholische bieren is in de afgelopen jaren ontwikkeld en er komen steeds meer alcoholvrije varianten bij.”

Merkbeleving

Maar hoe val je nu op als brouwerij tussen al dat aanbod? Volgens Gabrielle Kooij, marketing & salesmanager van Bier&cO “Er is enorm veel te kiezen en niet eerder werd zoveel kennis en ervaring met elkaar uitgewisseld over bier, maar ook over de brouwerijen erachter. Direct gevolg is dat bierliefhebbers de laatste jaren veel hebben bijgeleerd en steeds veeleisender zijn geworden. Constante kwaliteit en een goed onderscheidend verhaal zijn anno 2019 daarom essentieel om een sterk merk neer te zetten in de markt”.

Horecava - Customized bier leeft als nooit tevoren garnalen

Bier & food pairing

Een andere belangrijke trend is ‘bier & food paring’. Een optimale combinatie tussen bier en spijs wordt steeds belangrijker. Het is niet vreemd dat een restaurant anno nu zowel een wijnkaart als bierkaart aanbiedt. Een aantal ondernemers weet daar goed op in te spelen, bijvoorbeeld het onlangs geopende bierrestaurant IJver in Amsterdam, midden op het iconische NDSM-Werf, in de 100 jaar oude Scheepsbouwloods.
Wij spraken met een van de eigenaren van IJver, Reinout Ezinga over de ins & outs van het concept: “Vijf jaar geleden zijn wij gaan nadenken over het IJver concept; een locatie waar historie en veel m2 samenkomen. Met deze zaak hebben wij focus gelegd op het concept. Wij zagen in de tussentijd de markt veranderen door eerst de koffie – en daarna de bierrevolutie waarbij differentiatie van horecaconcepten enorm gegroeid is.

Bier zien wij als een laagdrempelig product, geen abstract product en met veel smaak variatie, daarom hebben wij gekozen om vooral het ‘bier product’ als uitgangspunt te nemen voor het IJver concept. Met het concept zijn wij de diepte in gegaan met o.a. 34 tapkranen, taptafels, ontelbaar veel soorten bieren, biercocktails, heerlijk eten en bierproeverijen. Daarnaast geven wij bieradvies via een bestelscherm, waarbij de gast advies krijgt van een biersommelier. Het geadviseerde biertje kan zelf gepakt worden uit de koeling en afgerekend worden per pin.

Horecava - Customized bier leeft als nooit tevoren bier

Om in te spelen op de bier & food pairing trend, hebben wij bij ieder gerecht een type bier uitgekozen. Arne Kleijn (mede eigenaar & sommelier) heeft in samenwerking met Rick Kempen (biersommelier) de mooiste bieren geselecteerd bij de gerechten.” Ook op het TrendLAB zie je dit terug, Carlijn: “Naast dat je een gepersonaliseerd biertje of ander drankje kunt krijgen bieden we ook bijpassende bar bites aan. Zo kun je ervaren dat je niet alleen in het drankassortiment, meer ook met bar bites verrassend kunt zijn voor je gasten én daarmee ook nog eens meer omzet haalt.”

Wil je de nieuwste biertrends voelen, zien, ruiken en proeven? Kom dan naar het TrendLAB op de Horecava 2020.