Culinaire stadswandelingen om horeca te ondersteunen
Vrijdag, zaterdag en zondag hebben ruim 600 wandelaars in Rotterdam en Haarlem een culinaire tocht gemaakt. De wandelroutes, die variëren van 4 tot 13 kilometer, gaan langs verschillende soorten horecazaken in de stad.
Voor 36 euro krijgen de wandelaars die deelnemen aan de ‘Tasty Walk’ bij elk van de zes tussenstops een lekkere hap. “Het overgrote deel daarvan gaat naar de restaurants zelf om de horeca te supporten”, zegt organisator Lex Ouburg tegen het ANP.
Meerdere steden organiseren tegenwoordig zulke stadswandelingen langs horecagelegenheden, om zo de plaatselijke eetcafe’s en restaurants een steuntje te ondersteunen. Zo leidt een wandeling door en langs de binnenstad van Den Bosch langs vier verschillende horecazaken en heeft ook Enschede een route van 7 kilometer langs vijf eet- en drinktentjes waar je wat lekkers kan kopen.
Ook Ouburg viel het op dat er steeds meer stadswandelingen worden aangeboden. De initiatiefnemer van Tasty Walk besloot een meer culinaire wandeling te organiseren, eerst in Rotterdam en later ook in Haarlem, waar de focus ligt op lekker eten. “Het is meer dan alleen een gluhwijntje en een stroopwafel.” Bij aankomst van iedere tussenstop krijg je een hapje, een drankje kun je eventueel zelf kopen. “Bij de een krijg je een gehaktbal, bij de ander een luxere amuse. We mixen het iedere keer per wandeling en je eindigt bijvoorbeeld met iets zoets en kop koffie. In ieder geval kun je rollend naar huis.”
Coronaproof
Omdat mensen van te voren een kaartje moeten kopen, is de wandeling coronaproof. In Rotterdam zijn er in het weekend van 15 januari drie routes per dag geweest, voor drie dagen lang. Er doen in totaal 18 restaurants uit de grote havenstad mee. Door Haarlem en Bloemendaal liep één lange route langs 6 horecazaken. Dat is meteen de langste route van 13 kilometer voor de serieuze doorstappers. Er mogen 60 wandelaars per route lopen die in een bepaald tijdslot moeten vertrekken. De restaurants kunnen zo rekening houden met bestellingen en zien geen rijen ontstaan voor hun zaak.
Ouburg komt zelf ook uit de horecabranche en heeft affiniteit met de ondernemers die het deze tijd zwaar hebben. “Voor sommige ondernemers is het vooral fijn dat ze weer kunnen doen wat ze graag doen: eten maken voor blije gasten”, zegt hij. “Voor anderen maakt de extra omzet toch net dat kleine verschil waardoor ze met iets minder kopzorgen naar bed gaan ’s avonds.”
De 500 kaarten voor de tweede editie van de wandelingen door Rotterdam waren nagenoeg uitverkocht. Ook waren er geen kaarten meer over voor de maximaal 180 plekken in de route door Haarlem en Bloemendaal van vrijdag, zaterdag en zondag.
De positieve reacties lopen binnen, zegt Ouburg. “Iedereen is er heel enthousiast over en daar wordt ik ook heel blij van.” De organisatie is nu bezig om stadswandelingen te organiseren in Amsterdam en meerdere steden. Ook betekent ieder weekend weer een nieuw rondje met nieuwe horecaondernemers. Mits de coronamaatregelen het toelaten, dat wel.