‘Het moet meer zijn dan creativiteit’ – Chris Cramer
Chris Cramer was er al vanaf de 2e editie bij. Maar elke keer blijft hij zich verwonderen over de inzendingen. Wat moet er volgens hem in een innovatie zitten? En wie roept hij specifiek op om mee te doen aan de Horecava Innovation Award?
Chris Cramer | directeur/eigenaar Cramer Consultancy & Events | Hospitality Industrie | Jurylid vanaf de 2e editie (2001) in de categorie Food & Beverage
Waarom ben je jurylid van de HIA?
Ik blijf graag op de hoogte van de marktontwikkelingen en probeer met mijn kennis en ervaring een wezenlijke bijdrage te leveren aan de HIA.
Welke innovatie is je het meest bijgebleven van afgelopen jaren?
De inzending van King Fish is mij het meeste bij gebleven. Destijds werd er een brede maatschappelijke discussie gevoerd met betrekking tot overbevissing en kweekvis. Het feit dat deze inzending zowel in F&B als overall winnaar is geworden zegt genoeg. Ondertussen is het bedrijf, dan vanuit Zeeland is gestart, dusdanig succesvol dat het in de USA ook een filiaal heeft en beursgenoteerd is.
Wat betekent innovatie voor jou?
Degene die het product inzendt doet dit vanuit volle overtuiging met een creatieve én innovatieve gedachte. Beredenerend vanuit mijn ondernemerschap en jury positie weet ik dat er diverse zaken een rol spelen om vernieuwend bezig te kunnen zijn. Begrippen als; verantwoordelijkheid, kennis, kunde, ervaring, creatie, innovatie, relaties, maatschappelijk en ook duurzaam etc. , zijn er onlosmakelijk mee verbonden. De combinatie van deze zaken beschouw ik als innovatie.
“Iedere innovatie vereist visie, strategie, kennis, kunde en ervaring van zowel het product alsook de markt.”
Waar moet een product of dienst voor jou aan voldoen?
Persoonlijk bewonder ik, de kwaliteit, creativiteit, ondernemersdrift en het enthousiasme met betrekking tot de vele F&B inzendingen. Bedenk echter wel, dat persoonlijk enthousiasme op het gebied van creativiteit niet per definitie tot innovatie wordt gerekend. Aan een innovatief idee ligt niet alleen enthousiasme, passie en creativiteit ten grondslag. Iedere innovatie vereist visie, strategie, kennis, kunde en ervaring van zowel het product alsook de markt. Maar bovenal een heldere communicatie gericht op het doel wat je wenst te bereiken…
Wat heb je opgestoken van al die jaren dat je HIA jurylid bent?
Dat de markt veel meer in beweging is ten opzichte van jaren geleden, het tempo waarin er nieuwe creaties op de markt komen ligt hoog….dat wil nog niet zeggen dat alle creaties een lang leven beschoren zijn. Om op de lange termijn met de inzending overeind te kunnen blijven vereist, zoals ik al eerder aangaf, meer dan creativiteit alleen. Daarom is het van groot belang dat we de genomineerden altijd blijven vragen hoe zij zelf de voortgang van hun bedrijf of product voor zich zien en hoe men dat wil realiseren.
Waar zou jij nou wel eens een innovatieve oplossing voor willen zien?
……. Pfff
Wie zou je willen vragen om mee te doen aan de Horecava Innovatie Award?
De stichting HungerNdThirst( hungerndthirst.org)
Deze stichting is bezig met het ontwikkelen van gerechten/recepten voor kankerpatiënten die chemotherapie hebben gehad met als gevolg smaakverlies. Door middel van deze gerechten ben je toch in staat om smakelijk te eten en komt je smaakgevoel terug . Bijkomend is dat in deze periode van Covid 19 besmetting er ook sprake is van smaakverlies.
Inschrijven Horecava Innovation Award?
Jouw innovatie ook een droomstart geven? Schrijf je hieronder in voor de Horecava Innovation Award!