logo

Chillcafé – sociale inclusie van een vergeten doelgroep

Inspiratie

Chillcafé – sociale inclusie van een vergeten doelgroep

Aangeboden door: Stichting Chill

Wist u dat er een enorm grote door de horeca vergeten doelgroep is? Ongeveer 3 miljoen mensen zijn prikkelgevoelig door bijvoorbeeld niet-aangeboren hersenletsel (NAH), autisme, AD(H)D, burn-out of hoogsensitiviteit. Daarnaast zijn er mensen met gehoorproblemen of die gewoon niet van herrie houden. In een ‘normaal’café zijn erg veel prikkels, denk aan muziek en fel licht. Reden waarom deze mensen niet of minder (lang) uitgaan.

Stichting Chill

Omdat ik (met NAH) mij ervan bewust ben hoe je kunt genieten van èn in de horeca, heb ik Stichting Chill opgericht. Stichting Chill wil dat iedereen uit kan gaan (naar de horeca of een dagje weg).

Hiertoe wordt de horeca benaderd om hun zaak één avond in de maand Chill (=prikkelvriendelijk) te maken door o.a. muziek zacht te zetten en verlichting te minderen. Op die manier streeft Stichting Chill naar sociale inclusie voor deze vergeten doelgroep en hun relaties. Iedereen is welkom, met of zonder beperking.

Sociale inclusie van een vergeten doelgroep

Nadrukkelijk gesteld; het gaat niet om een lotgenotenbijeenkomst. In een Chillcafé draait het om gezelligheid en contact. Dus iedereen is welkom! Het is voor iedereen genieten, mijn ervaring is: er hangt een relaxte, gezellige sfeer die voor bijna iedereen aantrekkelijk is!

Win-win voor iedereen

Door de horeca (deels) Chill in te richten stelt men zich open voor de vergeten doelgroep. Een win-win situatie: doelgroep beleeft (weer) plezier in de horeca de horeca heeft nieuwe omzet en toont maatschappelijke betrokkenheid.

Hedie Niemeijer
Stichting Chill – Uitgaan voor iedereen
06- 42 20 66 33