logo

Categorie Duurzaamheid: Karel de Vos Award winnaar Ozarka

DuurzaamheidWedstrijden

Categorie Duurzaamheid: Karel de Vos Award winnaar Ozarka

Aangeboden door: Horecava

En de winnaar in de categorie Duurzaamheid van de Horecava Innovation Awards is… Ozarka! Deze marktleider in de wereld van herbruikbare maaltijdverpakkingen kreeg de prestigieuze Karel de Vos Award van de jury uitgereikt. CEO en founder van Ozarka, Beth Massa, legt uit wat Ozarka zo uniek maakt en wat het merk voor horecaondernemers kan betekenen.

Ozarka voert een duurzame strijd tegen wegwerpverpakkingen voor maaltijden. Het full-service bedrijf helpt horecaondernemers bij het vervangen van hun wegwerpverpakkingen voor duurzame, herbruikbare verpakkingen. Ozarka probeert de wereld iedere dag een stukje schoner te maken en tegelijkertijd jouw winst als ondernemer te verhogen.

Het idee

De van origine Amerikaanse Beth Massa woont inmiddels al 15 jaar op een woonboot in Amsterdam en heeft een mooie carrière opgebouwd via werkgevers als Amazon en Microsoft. Bij Microsoft kwam ze erachter hoeveel plastic daar werd weggegooid. Het verbaasde haar ook dat er toentertijd verschillende studies werden verricht naar waarom er zoveel plastic in de oceaan rondzwerft. Het probleem stond voor Beth namelijk als een paal boven water: plastic wegwerpverpakkingen. Ze besloot om meer onderzoek te doen en voor ze het wist, had ze twee jaar research achter de rug. Beth haar conclusie: “Als je ècht impact wil maken, begin dan je eigen onderneming.” Beth besefte zich dat ze niet het hele probleem kon oplossen, maar niets doen was voor haar ook geen optie.

Plastic isn’t fantastic

Zo ontstond Ozarka, met als doel: een einde maken aan het gebruik van wegwerpverpakkingen voor maaltijden en daarmee één van de belangrijkste oorzaken van de plasticsoep elimineren. Beth: “Wij bieden eigenlijk geen product aan, maar een dienst. Een totaaloplossing voor wegwerpverpakkingen – we vervangen ze door hoogwaardige herbruikbare maaltijdverpakkingen, speciaal gemaakt voor afhalen en bezorgen.” Met behulp van een innovatief systeem maakt Ozarka makkelijk en goedkoop herbruikbare maaltijdverpakkingen. Het bedrijf is marktleider op het gebied van herbruikbare maaltijdverpakkingen, maar leveren meer dan alleen dat. Ozarka’s ‘reusables-as-a-service’ biedt een totaaloplossing die past binnen de bestaande bedrijfsvoering van iedere (horeca)ondernemer.

Anders dan anderen

Beth besefte dat ze, om haar doelen binnen deze branche te behalen, het anders zou moeten doen dan de rest. “In tegenstelling tot andere bedrijven/ondernemingen met dezelfde insteek die veelal hetzelfde zijn, doen wij het anders. Daar heb je bijvoorbeeld een app op je telefoon nodig of een QR-code scanner om je verpakking te tracken. Bij ons niet. Ozarka maakt het makkelijk voor de klant om onze dienst te gebruiken.” Een ander uniek aspect aan het bedrijf is de brede schaal waarop wordt gewerkt. Zo is Ozarka niet alleen in de afhaalsector te vinden, maar ook op festivals.

Inspiratie als concept

Ozarka’s bedrijfsvoering is net zo breed als diens doelgroep. Beth: “Eigenlijk bestaat onze doelgroep uit alle mensen die gefrustreerd raken bij het weggooien van plastic op de grond of in het water. Als jij ook dat korte baalmomentje hebt, bij het moment dat je je verpakking op straat gooit, ben jij onze doelgroep. Wij noemen het: een plastic kater.” Ozarka gebruikt daadwerkelijk gerecycled plastic. Sommige bedrijven claimen dat ze hun verpakkingen recyclen, maar doen dit vervolgens vaak niet. “Wij merken steeds vaker dat bedrijven vragen naar plastic verpakkingen die gerecycled zijn en worden. Nogmaals, wij leveren ook geen product, maar een dienst. En ondernemers waarderen dat.” 

Beth haar inspiratie en overtuigingen komen voort uit één bron: de planeet. “Ik ben gewoon erg geïnteresseerd in het verhaal achter plastic en de bestrijding daarvan. Als ik dan toch iemand moet noemen is het Stiv Wilson. Hij legt in zijn documentaire ‘The Story of Plastic’ perfect uit hoe dramatisch de situatie is omtrent het verbruik van plastic. Ik raad iedereen aan om deze documentaire te kijken en voor jezelf te bedenken hoe je het beter zou kunnen doen.

Horecava Innovation Award

De deelname aan Horecava Innovation Award werd Ozarka min of meer in de schoot geworpen. Beth: “We hebben wel vaker meegedaan aan een competitie, maar nooit gewonnen. Dus ook nu dacht ik: ‘Ach, dit winnen we toch niet’. En toch is het gelukt! Ik kon het in eerste instantie ook niet geloven. Maar ik ben er echt ontzettend blij mee. Deze erkenning betekent enorm veel voor ons.” Naast de exposure die het winnen van de Award oplevert, merkt ze de winst nog niet direct terug in de omzet, maar dat is niet erg. “Het winnen van een award went nooit. Deze prijs pakt niemand ons af en kunnen in de toekomst refereren naar deze mooie trofee.

Toekomst 

Ozarka zit niet stil. “Op een dag zal er een keer een vakantieperiode aanbreken. Maar dat zal nog wel een aantal jaren duren. Zonder dollen, wij willen een serieus aandeel hebben in het eindigen van dit wereldwijde (plastic) probleem. Ik kan er nog niet veel over vertellen, maar binnenkort gaan we ook de grens over en gaan we internationaal te werk. We gaan waar we nodig zijn!

Tips voor aankomende deelnemers

Ik zou zeggen, het voordeel uit het winnen van de competitie is niet het winnen van de prijs, maar het is vooral de exposure die je krijgt en de mogelijkheid om te netwerken. Wij hebben aan zoveel competities meegedaan met Ozarka en dit is de eerste die we winnen. Dit heeft geen verschil gemaakt voor ons als bedrijf, maar de erkenning is het belangrijkst. Ga in eerste instantie niet meedoen om per se die prijs te winnen, maar doe mee omdat het goed voelt als ondernemer”, sluit Beth af.