KHN speelt in op toekomst
Klanten worden steeds kritischer, we leven in een snel veranderende omgeving en wet- en regelgeving geven meer uitdagingen. Inspelen op toekomstige ontwikkelingen is dan ook een must. Koninklijke Horeca Nederland ondersteunt daarin haar leden door innovatief te denken. Het op de voet blijven volgen van trends en ontwikkelingen en daarmee kansen en mogelijkheden creëren voor leden is dan ook een belangrijk speerpunt van de vereniging.
Succesvol reserveringsplatform
Tijdens de vakbeurs Horecava begin dit jaar lanceerde KHN BookDinners.nl; een reserveringsplatform voor en door restaurants. De ambitie van de belangenvereniging was om halverwege dit jaar 3000 restaurants te enthousiasmeren om zich aan te sluiten. Al vlak na de introductie werd dat streven ruimschoots gehaald! Het onderscheidende vermogen van BookDinners.nl is dat restaurants zelf de regie over hun marketing en prijsbeleid behouden. En ander voordeel is dat de restaurants rechtstreeks communiceren met hun gasten. Een belangrijk speerpunt voor horeca Nederland. Naast het streven om nog meer restaurants te binden aan dit veelzijdige concept, werkt Koninklijke Horeca Nederland aan een grotere bekendheid van het platform om nog meer potentiële gasten te bereiken. Overigens kunnen mensen die een Dinerbon hebben ook op BookDinners.nl zien bij welke restaurants ze die bon kunnen verzilveren. Wil je jouw restaurant ook aanmelden bij BookDinners? Ga naar de website bookdinners.nl en klik op ‘Restaurantaccount aanmaken’. Tot 1 juli aanstaande is je aanmelding nog gratis.
Food trends zetten zich door
Voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland, Robèr Willemsen, ziet dat de belangrijke foodtrends die we in 2017 al opmerkten zich voortzetten. “Denk hierbij aan gezonde fast food on the move, de quick service restaurants (QSR’s), gezondheid, de opkomst van ketens met een sterk concept en gasten die naast de internationale keuken ook graag kiezen voor lokale producten, oftewel de Dutch Cuisine. De Nederlandse keuken is immers creatief, duurzaam en gevarieerd en zet zichzelf steeds meer internationaal op de kaart.” Deze trend wordt ook wel het ‘farm to table’ concept genoemd; restaurants die alleen gerechten maken op basis van ingrediënten die afkomstig zijn van lokale leveranciers en dus seizoensgebonden.
Restaurants 2.0
Clean eating is inmiddels al niet meer weg te denken uit de (Nederlandse) keuken en bij deze trend gaat het er niet alleen om dat het eten voor de klant beter is, maar ook voor het milieu. “Ook daarin zien we dat steeds meer restaurants zich onderscheiden”, schetst Willemsen. “Duurzaamheid uit zich niet alleen in maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar ook in het tegengaan van verspilling. Zo wordt voedsel wat overblijft niet weggegooid, maar krijgt het een nieuwe bestemming in een fraai gerecht.” Overigens duiken er ook steeds meer restaurants op die zich alléén focussen op thuisbezorgen. Deze chefs geloven in het concept dat thuisbezorgd eten net zo goed moet zijn als ‘gewoon’ eten in een restaurant. En gaan we straks wellicht een stapje verder dat we ons eten – behalve thuis – ook op een andere locatie kunnen laten bezorgen zoals bijvoorbeeld het park?