Hoe geef ik leiding aan de nieuwe generaties?
Merk jij het ook al, dat jouw team bestaat uit verschillende generaties? Hoe ga je hiermee om en wat is de beste manier om dan leiding te geven? Millenials en Generatie Z, die de arbeidsmarkt toetreden als Young Professionals. De jongeren die nu de markt betreden nemen andere waarden en veranderingen met zich mee.
Uitdagingen van leidinggeven aan Young Professionals
De manier van werken is erg anders voor de jongere generaties. Dit kan natuurlijk best wel even wennen zijn. Ze zijn bijvoorbeeld gewend aan meerdere dingen tegelijk doen en zullen dit tijdens het werk waarschijnlijk ook opzoeken. Je kan merken dat je ze één ding vraagt om te doen en ze vervolgens in hun eigen planning van alles door elkaar doen. Chaos, denk je misschien als je de werkwijze ziet. Maar nee hoor, voor deze generaties is het heel normaal en goed te volgen.
Heb je wel eens het gevoel dat jouw jonge talenten niet met volle aandacht naar je luisteren? Vaak lijkt dit zo, maar dit is niet zo. Doordat ze gewend zijn te multitasken, doen ze dat ook onbewust in gesprek met jou. Maar desondanks luisteren ze waarschijnlijk een stuk beter dan je denkt.
Verder is het bij deze groep ook niet meer vanzelfsprekend dat ze loyaal zijn aan één bedrijf. Ze zijn continu op zoek naar andere en nieuwe mogelijkheden, waar zij zichzelf beter kunnen ontwikkelen. Dit is natuurlijk een nadeel en uitdaging voor de bedrijven. Je moet ze daarom gemotiveerd en geïnteresseerd houden, willen ze jouw bedrijf boven andere blijven kiezen.
De generatie verschillen op de werkvloer
Al die werknemers zijn waarschijnlijk in een hele andere omgeving en periode opgegroeid. Dit heeft ook invloed op de manier hoe zij tegen dingen aankijken. Vooral in de horeca kun je met wel 4 á 5 generaties tegelijk te maken hebben. Op de vloer kun je werknemers hebben lopen van 16 jaar, terwijl de manager misschien nog van de generatie babyboomers is. Maar wat zijn nou precies de verschillen?
Zo heb je de Babyboomers (55-64), opgegroeid in tijd van groeiende welvaart. Zij zijn gewend hard en veel te werken zonder te klagen.
De kern van de huidige arbeidsmarkt Generatie X (35-54), die goede banen zeker niet voor genoegen nemen, want zij betraden de markt in de periode van het economische verval. In hun opvoeding werden ze wel gestimuleerd met wat zij echt zelf wilden gaan doen en was er veel aandacht voor de scholen. Dit omdat hun ouders dit niet hadden.
De Millenials (25-34), opgegroeid in een beschermde omgeving en in tijd van economische welvaart, maar zijn wakker geschud door de economische crisis.
En tot slot Generatie Z (18-24), de huidige toetreders. Ze zijn opgegroeid in een digitale wereld en met vrij weinig beperkingen. Door de sociale media krijgen ze ook wel weer veel meer mee over de huidige situaties dan dat de jeugd vroeger kreeg. Ze zijn minder materialistisch en carrière gevoelig dan voorgaande generaties.
Deze verschillende generaties hebben vaak behoefte aan verschillende managementstijlen.
Tips om ze het beste leiding te geven
Per generatie is een andere aanpak van leiding geven passender. Maar wat kun je nu het beste wel doen bij de jongeren per groep? Wil je wat advies? Hieronder staan de tips op een rijtje.
Millenials
- Wees een coach en niet een baas
Voor millenials is het niet vanzelfsprekend respect te hebben voor de managers, dit moet wel verdiend worden. Ze worden niet zomaar als rolmodel gezien. Machtsvertoon wordt niet gewaardeerd en leiders moeten onder andere aanspreekbaar zijn en stimulans en begeleiding bieden. - Geef ze mogelijkheden tot ontwikkeling
Ze zijn vaak ongeduldig en constant op zoek naar nieuwe uitdagingen en ervaringen. Ze gedijen op korte termijn doelen met een zichtbaar resultaat. Geef ze veel verschillende en nieuwe opdrachten om hun aandacht te houden. Maar geef ze ook de kans op promoveren. - Het draait niet alleen om geld
De aantrekkelijkheid van de baan staat op nummer 1 (sociaal en netwerken, relaxte sfeer). Natuurlijk vinden ze salaris belangrijk, maar dit is niet de grootste drijfveer voor deze generatie. Soms kunnen ze andere vormen van compensatie zelfs meer waarderen, zoals extra vrije dagen/kortingen/flexibele uren. Maar dit maakt hen niet minder ambitieus! - Erken hun behoefte aan erkenning
Ze hebben een grote behoefte aan bevestiging van hun leeftijdsgenoten, collega’s en zeker ook van de managers. Werk is belangrijk voor hun en de erkenning bevestigt het beeld dat zij van zichzelf voor ogen hebben of willen uitbrengen naar de wereld.
Generatie Z
- Prioriteiten stellen
Het is belangrijk een goede structuur te geven aan deze generatie, wat tolereer jij als manager of bedrijf wel en wat niet. Maak duidelijk wat de focus moet zijn en de prioriteiten. - Wees flexibel
Vaak is deze generatie erg flexibel maar dat betekent dat jij als bedrijf of manager dat ook moet zijn. Ze vullen vaak openstaande shifts in en omdat ze hier zelf voor kiezen zijn ze waarschijnlijk ook gemotiveerder. - Omarm het digitale
De wereld van tegenwoordig is één en al digitaal, dus doe er ook je voordeel mee. Deze generatie heeft er onwijs veel verstand van. Dus in plaats van het als negatief te zien en het in de kiem te willen smoren als manager, probeer waar het kan ze deze kennis voor het bedrijf te laten gebruiken. Zo houd je ze ook nog eens extra tevreden. Kijk ook eens naar opleidingen en trainingen die je aanbiedt, zou dit eventueel ook virtueel kunnen?
- Houd je medewerkers bezig en betrokken
Ze kunnen al snel verveeld raken of op zoek zijn naar nieuwe dingen. Geef ze daarom ook genoeg te doen en probeer dit ook afwisselend te maken. Betrek ze bij de gang van zaken en laat ze eventueel meedenken hierin. Wanneer ze het gevoel hebben dat hun mening er ook toe doet, zullen ze ook gemotiveerder zijn. - Opbouwende, constructieve feedback
Ze vatten kritiek snel erg persoonlijk en aanvallend op. Maar verbeterpunten moeten natuurlijk wel gedeeld worden! Probeer het positief en rustig over te brengen in een privégesprek, in plaats van met meerdere collega’s. Begin met een goed punt en ga over in de verbeterpunten.
Hoe hou je ze gemotiveerd?
- Zelfstandigheid
Geef ze de mogelijkheid zelf dingen te regelen en uit te zoeken, als ze hulp nodig hebben komen ze vanzelf. Deze zelfstandigheid zal ze stimuleren en een gevoel van verantwoordelijkheid geven. Dit geeft ze het gevoel dat je ze los durft te laten, vertrouwen in ze hebt en ze waardeert. - Gezelligheid
Het moet af en toe ook gezellig zijn en niet continu professioneel en werk gerelateerd. Geef ze ook het gevoel dat ze af en toe even kunnen ademen en een lolletje mogen hebben. - Zelfontwikkeling en vooruitgang
- Ja, dit blijft maar terugkomen. Het is dan ook onwijs belangrijk! Dus waarom zou je er niks mee doen als dit je werknemers motiveert, tevreden houdt en hun werk ook nog eens verbeterd kan worden?
- Cross-functionalposities
Posities waarin ze bijvoorbeeld betrokken zijn bij meerdere afdelingen is dé manier om ze hun sterke eigenschappen te laten ontwikkelen en in te laten zetten voor het bedrijf!
Auteur: Tessa Dijkstra