logo
Winnaar Karel de Vos Duurzaamheid Award 2017 Instock

5 vragen aan Instock: winnaar Karel de Vos Duurzaamheid Award

Start-ups en InnovatieBeursnieuwsWedstrijden

5 vragen aan Instock: winnaar Karel de Vos Duurzaamheid Award

Aangeboden door: Horecava

Tijdens Horecava 2018 wordt voor de 6keer de Karel de Vos Duurzaamheid Award uitgereikt. Deze award is een onderdeel van de Horecava Innovation Award. We spreken met Selma Seddik van Instock. Instock is in 2014 als pop up restaurant begonnen aan de Westergas en heeft anno 2017 drie permanente restaurants verspreid over Nederland. Instock won op Horecava 2017 de Karel de Vos Duurzaamheid Award. Met hun product Pieper Bier, een (heel) speciaal biertje gemaakt van geredde aardappels! Wij vroegen Selma hoe het ze nu vergaat 10 maanden na dato.

Hoe vergaat het Instock nu en met name jullie product Pieper Bier?

Afgelopen jaar hebben wij veel horeca klanten erbij gekregen. Veel horecaondernemers zijn geïnteresseerd in Pieper Bier. Pieper bier heeft een half jaar geleden ook een zomers zusje gekregen namelijk Bammetjes Bier. Dit is hetzelfde idee en principe, maar dan wordt brood als ingrediënt gebruikt. Samen staan onze twee bieren sterker, ze worden nu ook steeds vaker samen verkocht. De doeleinden van de afnemers hiervan zijn heel wisselend. Dit kunnen naast de reguliere horeca, ook festivals, oogstfeesten en kerstpakketten zijn. Van deze afnemers hebben we veelal positieve reacties, daar zijn we enorm blij mee.

Hoeveel media aandacht heeft jullie overwinning opgeleverd?

Een hele hoop media aandacht zelfs. Tijdens Horecava waren er talloze kranten, lokale nieuwsbladen en radio stations die ons product meenamen in hun berichtgeving. Door het winnen van de Karel de Vos Duurzaamheid Award werden we na de beurs vanuit verschillende hoeken benaderd. Denk hierbij aan regionale televisie en nationale vakbladen, dat was echt supergaaf om mee te maken!

Wat heeft beursdeelname jullie opgeleverd?

Voor ons zeker wel, ons doel is met Instock om voedselverspilling op de kaart te zetten. Dit doen we inmiddels 3 jaar met restaurants waar we dagelijks ontbijt, lunch en diner serveren. We hebben op Horecava ons bier aan heel veel mensen kunnen laten proeven wat heeft gezorgd voor meer bekendheid en klanten. Ook gingen we in het Innovation Lab op zoek naar geïnteresseerde ondernemers uit de horeca sector die net als wij willen koken met producten die anders worden verspild. We lieten zien dat voordeliger inkopen samen kan gaan met een circulaire onderneming. Na Horecava zijn we met 10 ondernemers een pilot gestart waarin we een testlevering groente en fruit verzorgden. De pilot heeft er nu toe geleid dat we een eigen Food Rescue Centre konden starten waar we dagelijks groente en fruit sorteren. Deze producten gaan we vanaf nu aanbieden in onze webshop.

Kan je zeggen dat Pieper bier een geslaagde innovatie is?

Moeilijk om te zeggen, innovatie betekent iets nieuws. Voedselverspilling is natuurlijk niet nieuw. Voedselverspilling tegengaan in combinatie met een bestaand product is dat wel. We zijn de eerste in Nederland die van reststromen een biertje brouwen op deze schaal. Dat doen we samen met Brouwerij Troost. Eigenlijk kan je zeggen dat Pieper Bier niet de oplossing is maar een extra middel tegen de bestrijding van voedselverspilling.

Doen jullie komend jaar opnieuw mee aan de Horecava Innovation Award?

Zeker, we hebben ons al opgegeven. Dit jaar doen we mee met ons product Bammetjes Bier.