logo
5 vragen aan Hayk Simons

5 vragen aan Hayk Simons

Aangeboden door: Horecava

In deze ‘5 vragen aan…’ spreken we Hayk Simons, juryvoorzitter van de Horecava Innovation Award sinds 2015. Hij is voor velen een bekend gezicht op de Horecava.

In deze ‘5 vragen aan…’ spreken we met Hayk Simons. Hij is sinds 2015 de juryvoorzitter van de Horecava Innovation Award. Hayk is voor velen een bekend gezicht op de Horecava.

Hoe ben je in de horeca branche terecht gekomen?
Ooit heb ik hier een opleiding voor gevolgd en vervolgens ben ik in de Hospitality branche beland. In de eerste jaren in de hotellerie waaronder Grand Hotel Krasnapolsky en daarna in de operatie en sales bij cateraars en horeca bedrijven. Ik heb ook verschillende bijbaantjes gehad in de horeca. Het is eigenlijk allemaal begonnen met een bijbaantje als afwasser in Hoorn.

Bij hoeveel Horecava Innovation Awards  ben je voorzitter geweest tot nu toe en hoe ben je voorzitter geworden?
Dit is mijn vierde jaar als voorzitter van de HIA. De aanleiding om voorzitter te worden is heel rot namelijk het overlijden van de initiatiefnemer en inspirator van de HIA, Karel de Vos. Hij heeft mij al snel na de start van de 1e HIA gevraagd om in de jury te komen, dat is inmiddels zo’n 16 jaar geleden. Toen hij overleed, 5 jaar geleden in september, ben ik een jaar daarna gevraagd om voorzitter te worden door de beursmanager Joke van der Wijngaart destijds en door de vrouw van Karel de Vos, Puck Kerkhoven. Het is dus een zeer vervelende aanleiding geweest maar ik ben er toch trots op dat ik het voorzitterschap van Karel heb mogen, en hem gekend te mogen hebben.

Wat houdt de functie als voorzitter in?
Als voorzitter zit je niet direct in de jury. Mijn rol is vooral om te zorgen dat het proces van jurering heel zorgvuldig plaats vindt, ik leid dat proces. Vanaf het moment van inzenden tot aan de uitreiking en de evaluatie, ben ik nauw betrokken. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de samenstelling van de jury. Wanneer er een plek open valt zorg ik dat deze plek wordt ingevuld door de juiste persoon vanuit de markt.

En als je de jury samenstelt, waar let jij dan vooral op?
Het is heel belangrijk dat de producten en diensten vanuit alle kanten worden bezien. Vanuit onder meer de technische kant, de kant vanuit gast/ klant als ook de ondernemer en medewerkers die ermee gaan werken. Het is dus heel belangrijk dat de samenstelling van de juryleden divers is. En dan ga je kijken naar allerlei verschillende type mensen. Daarom zitten er in de jury ondernemers, deskundigen, techneuten, en ook mensen vanuit pers. In ieder geval zijn de juryleden stuk voor stuk experts met veel ervaring in de Food & Hospitality en met een passie voor innovatie/vernieuwing.

Als je kijkt na voorgaande jaren, heb je dan nog tips voor komende inschrijvers?
De tip is dat iedereen die actief is in deze branche en die denkt een innovatief product te hebben, zich moet inschrijven. Als je ook kijkt naar producten of diensten die genomineerd zijn in de afgelopen jaren is dat heel erg divers. Ze komen uit allerlei hoeken. Het kunnen soms zaken zijn waarvan mensen zeggen dat het een relatief kleine innovatie is. Terwijl dit toch hele interessante innovaties blijken te zijn.

De producten of diensten kunnen op verschillende manieren heel belangrijk zijn. Zo kunnen ze toevoegen aan de belevenis in ons vak, aan de gastvrijheid of het verhogen van de kwaliteit van werken. Maar ze kunnen ook zorgen voor de verhoging van een marge, omzet of een kosten reductie. Mijn tip is eigenlijk, zodra je denkt dat je iets hebt wat interessant en innovatief is, schrijf je in. En dan blijkt dat het product soms heel interessant kan zijn en dat je genomineerd wordt of zelfs wint. En dat levert enorme publiciteit en een kickstart van je product of dienst op.

‘We kijken weer uit naar een volgende periode waarin we de genomineerden en winnaars bekend gaan maken. Er staat weer een leuke periode voor de boeg met veel inschrijvingen, ik heb er zin in!’