logo
3 succesvolle Fast Casual concepten in Groot-Brittannië
Fast Casual

3 succesvolle Fast Casual concepten in Groot-Brittannië

Aangeboden door: Horecava

Er is de laatste jaren een trend ontstaan in de restaurantindustrie. Een trend die snelheid en gemak combineert met een hoge standaard en kwaliteit van voedsel. De middenweg tussen de efficiëntie van fastfoodketens en de hogere kwaliteit van eten wordt fast casual genoemd. Momenteel heeft fast casual de positie van meest gevraagde service op de markt overgenomen. Ook in de Britse restaurantindustrie is het fast concept booming. We lichten drie succesvolle fast casual concepten in Groot-Brittannië uit.

1. Chipotle

Chipotle werd in 1993 opgericht met het idee om de kloof tussen fastfoodketens en meer informele sit-down restaurants te overbruggen. De keten is hiermee een echte leider geweest in de veranderende manier waarop mensen over fastfood denken. Het idee achter Chipotle was om vers bereide maaltijden aan te bieden met hoogwaardige ingrediënten binnen een aantal minuten. Het richt zich hiermee op het publiek dat snelheid waardeert in drukke tijden, maar zich meer bewust is van kwaliteit en bereid is daar wat meer voor te betalen. De keten richt zich op slechts vier soorten gerechten, maar biedt de consument de mogelijkheid om een aantal extra’s toe te voegen. Zo hoeven medewerkers van Chipotle maar een aantal ingrediënten te kennen, terwijl klanten toch enorm veel keuze hebben.

Horecava Fast Casual

2. Nando’s

Wie kent hem niet, de Haan van Barcelos als logo? Deze Zuid-Afrikaanse multinational, opgericht in 1987, heeft bijna 1000 vestigingen in vijf verschillende continenten. Deze fast casual keten is gespecialiseerd in Kip Piri-Piri, ofwel kip met hete rode peper. Het eerste restaurant werd in 1992 in Groot-Brittannië geopend, in eerste instantie gericht op afhaalmaaltijden. De focus verschoof al gauw van afhaalmaaltijden naar bediening, zowel bestellen aan een balie als bediening aan tafel. Met uniek ontworpen restaurants, waarbij geen enkele hetzelfde ingericht is, onderscheid Nando zich van de andere fast casual restaurants binnen het segment.

3. Wagamama

Gerechten gebaseerd op de Japanse keuken met een uitgebreide keuze aan noodle- en rijstgerechten, dan hebben we het over Wagamama. In Wagamama restaurants dineren consumenten snel, gezond en voor een bescheiden prijs. Kenmerkend voor Wagamama is dan ook snelle en vriendelijke service, verse ingrediënten, een uitgebreide menukaart en aantrekkelijke prijzen. Alles wat past bij een fast casual concept.