Deelnemers ‘Dobla Pastry Battle’ 2019 bekend
Kunstmatige Intelligentie (AI) is enorm in trek en blijft zich iedere dag ontwikkelen. In de hotelbranche wordt AI dan ook steeds vaker ingezet. Deze ontwikkelingen zijn niet alleen van invloed op de operationele kant van hotels, maar helpt ook de gastervaring te verbeteren en draagt bij aan (digitale) veiligheid. Van geautomatiseerde processen tot gepersonaliseerde diensten, wij laten jou zien hoe AI de hotelindustrie helpt en bijdraagt aan een positievere gastervaring.
Efficiëntie op operationeel gebied
AI speelt een grote rol bij het efficiënter maken van operationele processen zoals personeelsplanning en voorraadbeheer, waardoor hotels kosten kunnen besparen en winstgevendheid kunnen verhogen. Automatisering van taken zoals klantenservice en boekingsbeheer verbetert de snelheid en nauwkeurigheid, terwijl chatbots en prijsstellingsoptimalisatie het personeel ontlasten.
Naast het verbeteren van bestaande systemen, is AI ook in staat om op basis van nieuwe gegevens allerlei analyses op te stellen. Hierdoor krijgen hotels gedetailleerde inzichten in gastengedrag en voorkeuren, waardoor het doen van gepersonaliseerde aanbiedingen en ervaringen een stuk makkelijker wordt.
Verbeterde Gastervaring
Deze aanbevelingssystemen helpen gasten bij het plannen van hun verblijf door activiteiten en restaurants aan te bevelen op basis van individuele interesses. Klanten hoeven dus minder zelf uit te zoeken en regelen en krijgen direct relevante opties voorgeschoteld. Het grootste voordeel is dat dit allemaal tijdens het boeken plaatsvindt, waardoor de klanten nog rustiger naar hun vakantie toeleven.
Ook tijdens het verblijf biedt kunstmatige intelligentie meer dan genoeg mogelijkheden om de gasten goed in de watten te leggen. Zo wordt er tegenwoordig steeds vaker gebruik gemaakt van AI bij roomservice, maar ook bij simpelere taken zoals een wekker zetten om ervoor te zorgen dat jij optimaal van je dag profiteert.
Veiligheid en Beveiliging
Door geavanceerde beveiligingscamera's en gezichtsherkenningstechnologie worden verdachte activiteiten sneller en beter gedetecteerd en worden noodsituaties sneller aangepakt. Tegenwoordig komt het zelfs voor dat brand- en veiligheidsvoorzieningen worden aangesloten op een AI-gedreven systeem, wat bijvoorbeeld vluchtroutes aangeeft en nooddeuren automatisch opent op basis van waar het (brand)gevaar wordt gedetecteerd.
Ook voor gasten heeft AI een kans om bij te dragen aan een verbeterde veiligheid. Denk bijvoorbeeld aan gezichtsherkenning of vingerafdrukscanners als vergrendeling van kamers, maar ook voor toegang tot bijvoorbeeld het zwembad of de sportschool. Toch blijkt dit lastig te realiseren, door privacy wat een steeds grotere rol speelt in dit deze tijden van digitalisering.
Toekomstperspectieven
Uiteindelijk zal AI, door de voortdurende technologische vooruitgang, nog meer geavanceerde en gepersonaliseerde oplossingen bieden voor de hotelbranche.
Echter blijft het belang van privacybescherming en ethische overwegingen rondom het gebruik van persoonsgegevens essentieel. Tot slot hechten de meeste mensen nog steeds een hoop waarde aan persoonlijk contact en zijn mensen over het algemeen huiverig over de grote mate van digitalisering.
Het is dus moeilijk om te zeggen of de hotelbranche volledig over zal worden genomen door kunstmatige intelligentie. Eén ding is wel zeker: mensen houden ervan om op hun wenken te worden bediend en AI biedt hiervoor genoeg kansen!