De meest dynamische branche zit wellicht wel in het meest dynamische tijdperk ooit. Ontwikkelingen volgden zich nooit eerder zo snel op en ook de investeringsmaatschappijen hebben de horeca inmiddels gevonden. De behoefte voor verdere en snellere professionalisering is enorm groot en dat verdient een moment van reflectie.
Het besef dat we horecaondernemingen als merk moeten beschouwen en als zodanig moeten benaderen is onontkomelijk. Dit betekent dat er volop ingezet moet worden op alles wat de gast bewust en vooral onbewust ervaart m.b.t. jouw merk. Dat begint met een sterk DNA van je bedrijf dat duidelijk geformuleerd is en door iedereen in de organisatie begrepen en uitgedragen wordt. Je social media feed, website, producten, menukaart, evenementen, interieur/exterieur, communicatie (verbaal en non verbaal) en ga zo maar door. Al deze contactmomenten kunnen benut worden om dat ene gevoel over te brengen waarvoor mensen weer bij je terugkomen. Doe je dit goed, dan maak je van je gasten fans!
Test: vraag aan enkele (vaste en nieuwe) gasten en medewerkers om op te schrijven waar zij denken dat jouw zaak voor staat. Doe dit zelf ook en kijk dan in hoeverre dit matcht. Komt het voor minimaal 80% overeen met elkaar? Dan zit je waarschijnlijk bij de 5% van de ondernemers die dit goed voor elkaar heeft. Matcht dit niet? Geen paniek, dan is er ruimte voor (veel) verbetering…
De horeca staat niet bekend als branche om goed in te verdienen. Een schamele 10% blijkt het branche gemiddelde, echter winst marges van 18-22% zijn zeker goed te behalen. Het zal je verbazen hoeveel invloed je hier zelf op hebt. Hier onder is een klein voorbeeld die de impact van een goed ontworpen en doordacht menukaart kan hebben.
In een goede menukaart zitten veel strategische keuzes verstopt. Denk hierbij aan:
• prijsstelling (omzet/marge)
• assortiment (voorraadbeheer/leveranciers keuze)
• productkeuze (efficiency/snelheid)
• gemakkelijk en snel kunnen kiezen.
Een goed doordacht menu (food & drinks) legt daarom de basis voor efficiency en winstgevendheid. Menu-engineering is een toverwoord!
Ja! Er is een schrijnend tekort aan personeel momenteel. Niettemin zijn er bedrijven die alsnog niet te klagen hebben hierover. Als je een structureel tekort aan personeel hebt denk dan aan twee dingen:
• Kijk hoe je je zo kunt inrichten dat je het werk met minder mensen aan kunt. Tenslotte is de krapte op de markt niet zomaar voorbij. Voor elke situatie is iets te bedenken!
• Doe je best om mensen te houden, want anders blijft het dweilen met de kraan open. Het verbaast me dan ook om te zien dat er weinig bedrijven zijn die een doordacht in-house trainingsprogramma hebben. En dan hebben we het niet over een verdwaalde producttraining van de koffie- of wijnleverancier, ook al zijn die ook nodig. Een structureel trainingsprogramma dat de kennis en vaardigheden van de medewerkers vergroot, van de afwasser tot de bedrijfsleider. Geef je medewerkers geen reden om bij je weg te gaan, maar geef ze juist een reden om bij je te blijven.