logo
Trends die de foodservicemarkt gaan beinvloeden
Trends die de foodservicemarkt gaan beïnvloeden
DuurzaamheidHorecatrendsTech en DienstverleningStart-ups en Innovatie

Trends die de foodservicemarkt gaan beïnvloeden

Aangeboden door: Horecava

Ben jij eigenaar van een foodservicebedrijf en word je geconfronteerd met personeelstekorten, financiële uitdagingen en technologische vooruitgang? In dit artikel lees je op welke trends je kan inspelen, vooral de 4e trend belooft een ingrijpende verandering in de branche.

Eiwitten

Veel foodservicebedrijven zijn betrokken bij de eiwittransitie. Het gaat om een overgang van een dieet met dierlijke eiwitten naar een dieet dat voornamelijk plantaardige eiwitten omvat. Cateraars werken gezamenlijk aan het verhogen van het aandeel plantaardige eiwitten en restaurants kiezen steeds vaker voor vegetarische gerechten op hun menu. Postillion Hotels heeft zelfs het doel om tegen 2024 een volledig plantaardig menu aan te bieden in de restaurants van hun hotels.

Plastic

De eindeloze levensduur van plastic keert zich tegen onze planeet: plastic afval verschijnt overal en wordt nauwelijks afgebroken door de natuur. Daarom worden diverse initiatieven ondernomen om het gebruik van single use plastic te verminderen en de recyclebaarheid ervan te verbeteren. Bovendien wordt er actief gewerkt aan regelgeving die het gebruik van plastic moet reduceren.

Open hiring, diversiteit, flexibiliteit en gelijkheid

Van alle horecaondernemers ervaart 75% een tekort aan personeel. Maar hoe vind je geschikte, ervaren medewerkers die graag bij jou willen werken? Open hiring is een veelgebruikte methode voor het aantrekken van personeel. Bovendien zijn diversiteit, flexibiliteit en gelijkheid belangrijke aandachtspunten voor (potentiële) werknemers.

AI

Sinds 2022 heeft kunstmatige intelligentie, zoals ChatGPT, veel aandacht gekregen. Volgens experts zal AI in de toekomst 80% van alle banen in de voedings- en horeca-industrie overnemen. Het heeft potentieel om mensen slimmer, sneller en efficiënter te laten werken, waardoor een ingrijpende overgang ontstaat. Toch wachten veel organisaties nog met grootschalige inzet van AI. Men heeft er nog geen tot weinig ervaring mee, en onbekendheid wekt vaak weerstand op.