Wat is het effect van mooie apparaten, in het zicht van de gast? Ze doen iets met de sfeer in de zaak en scheppen terecht verwachtingen op het gebied van kwaliteit en versheid.
‘Hoeveel gasten ga je er dagelijks mee bedienen? Dertig of duizend, dat maakt nogal een verschil!’ ‘Naast capaciteit en beschikbare ruimte, is ook de vaardigheid van de mensen die ermee werken, bepalend voor de keuze. Vervolgens valt of staat alles bij een goede routing en doorstroming, regelmatig reinigen en onderhoud. Je koopt als ondernemer eigenlijk geen apparaat, maar een oplossing.’
Voor de meeste apparaten geldt dat ze visueel mogen shinen, maar verder zo min mogelijk moeten opvallen. Ze moeten hun werk goed doen en vooral niet te veel lawaai maken. Vooral als jouw koffiehoek of foodunit een extra service is in je zaak. Want tegenwoordig kun je op de vreemdste plekken koffie of een smoothie drinken, of genieten van een al dan niet gezonde lunch.
Blurring noemen we dit verschijnsel. Het doel: van een klant een gast maken. Er zijn nogal wat valkuilen, want horeca, dat is en blijft een vak apart. Starters onderschatten vaak de hoeveelheid werk die zo’n koffiehoek of foodunit met zich mee brengen. Zo blijkt vaak achteraf de naleving van wetgeving een struikelblok. Voldoe je aan alle omgevingsvoorwaarden van de gemeente, aan de regels van brandweer en Voedsel en Warenautoriteit? Ze zijn er niet voor niets, je werkt met voedsel. Je wilt niet dat jouw gasten straks buikloop krijgen. Of ongelukken veroorzaken door rijden onder invloed.
Behalve dat je van te voren goed moet nadenken over het type apparaat is het ook belangrijk om hierin advies in te winnen. Dat geldt niet alleen voor de ondernemer in het blurring segment, maar ook voor alle rasechte horecaondernemers. Gelukkig zijn er vakmensen, die kunnen adviseren. Je vindt deze specialisten bij de erkende grootkeukenleveranciers.
Behalve de gebruikelijke bronnen, raadpleegden we voor dit artikel Paul Geene van Woertman Nederland BV in Nieuwegein, die zijn deskundige bijdrage leverde.