logo
Eeterij d’n Bal: wij zijn één van de weinigen die niet klagen
Personeel

Eeterij d’n Bal: wij zijn één van de weinigen die niet klagen

Aangeboden door: Foodservice Denktank

Eeterij d'n Bal uit Oosterhout heeft weinig last gehad van de corona-maatregelen. Hoe doen ze dat? En wie is eigenaar Nicolay van Duuren? Dat lees je in dit artikel want hij is deze maand de Denktank Foodservice held!

In het kort, Nicolay van Duuren, Eeterij d’n Bal:

Nicolay van Duuren, 42 jaar, ondernemer en eigenaar Eeterij d’n Bal gevestigd aan de rand van een woonwijk in Oosterhout (Brabant). Bij d’n Bal komen vooral lokale gasten en de eeterij staat bekend om zijn klassiekers.

Vertel, wie is Nicolay en hoe ben je bij Eeterij d’n Bal terecht gekomen?

Ik ben 25 jaar eigenaar van Eeterij d’n Bal en sta samen met mijn vrouw als gastheer in de zaak. Ik sta niet in de keuken, daar hebben wij een chefkok voor in dienst. Verder hou ik me bezig met de inkoop, administratie en personeelszaken. Met de inkoop bemoei ik me tegenwoordig steeds minder. Daar heb ik nu een goede rechterhand voor die dat soort zaken voor me regelt, evenals de dagelijkse boekhouding. Dat werd op een gegeven moment teveel om allemaal zelf te doen. Het onderhandelen over prijsafspraken met leveranciers en de groothandel doe ik wel zelf. Dat vind ik heel leuk om te doen. Ik heb ook een achtergrond in de inkoop, dus dat is voor mij echt een sport. Elke euro die je niet hoeft uit te geven, is uiteindelijk voor jezelf!

Foodservice held Nicolay van duuren eeterij d'n bal | Horecava

Daarnaast doe ik de dagelijkse bedrijfsvoering en stuur aan waar nodig. Op de vloer vind ik het mooi om de gasten te herkennen en weten wat mensen willen drinken. Mensen echt welkom laten voelen, dat is het mooie van het horecavak! Dan ben ik gewoon verantwoordelijk voor mijn eigen zone: bestellingen opnemen, drankjes maken en dat soort zaken.

Waar lig jij ‘s nachts wakker van?

Normaliter lig ik niet snel ergens van wakker. Op dit moment ben ik wel bang dat het personeelstekort in de horeca straks een heel groot probleem wordt. Veel mensen zijn het afgelopen jaar uit de branche vertrokken en andere dingen gaan doen.

Wat is voor jou de belangrijkste trend in de horeca?

Toen we in oktober 2020 weer open mochten, zagen we een flinke toename in alcoholvrije dranken. Voornamelijk alcoholvrij pils en speciaalbier.

Het verbaast mij eigenlijk, maar mensen gaan blijkbaar toch bewuster met alcohol om vanwege een gezondere levensstijl. Nu is 10%-15% van onze bierverkoop inmiddels alcoholvrij, zeker als het warm is!

Vega en vegan is echt een trend in de horeca. We krijgen er ook veel vraag naar. Steeds vaker mailen mensen met de vraag wat nog meer mogelijk is buiten wat op het menu staat. We willen dat wel uitbreiden, maar we wachten eerst even tot we weer normaal open mogen en dan van gasten zelf horen wat hun wensen zijn. De gast bepaalt, in die zin lopen wij zelf niet achter de trends aan.

Dit wil ik bereiken met Eeterij D’n Bal:

Op naar de volgende 25 jaar! De afgelopen jaren hebben we een grote naamsbekendheid opgebouwd in de omgeving. Daar plukken we nu ook de vruchten van. Qua omzet groeien we ieder jaar nog, dus dat gaat ook helemaal goed. Vroeger was dit echt mijn eerste thuis, maar nu is de balans met privé meer de andere kant op aan het gaan. Over een tijd zou ik de zaak wel willen doorgeven aan de volgende generatie, maar helemaal afstand nemen van de zaak gaat denk ik nooit gebeuren.

Op dit gerecht ben ik trots!

Afgelopen jaar hebben we maar liefst 25.000 kilo spareribs verkocht. Dat is onze signature dish en onze grote trots. De marinade is al 25 jaar hetzelfde en we houden het totale proces in eigen keuken. We maken alles zelf en vers!

Spareribs van eeterij d'n Bal | Horecava

1 dag in de keuken bij…

Ik heb geen specifieke chef waar ik naar opkijk. Ik kijk niet graag in andermans keuken, het moet bij ons goed gaan. Maar het concept van Jordy’s Keuken van Bidfood vind ik wel heel mooi. Daar zou ik weleens mee willen sparren. Ik ben heel benieuwd waar zij hun inspiratie vandaan halen. Ik heb het gevoel dat zij zich nu wat meer richten op het hoge segment, terwijl in het lagere segment met het oog op personeelstekort juist veel potentie is.

Hoe is het bij jullie gegaan de afgelopen maanden?

Wij zijn één van de weinigen die niet klagen, denk ik. We hebben een luxe positie verworven de afgelopen jaren. We bestaan inmiddels al 25 jaar en hebben een bekende naam weten op te bouwen. De omzet was natuurlijk wel iets minder in het afgelopen jaar, maar dat hebben we nagenoeg gelijk weten te houden. Daardoor konden we onze vaste lasten gewoon doorbetalen en hebben we al ons personeel kunnen aanhouden en (misschien nog wel belangrijker) ook aan het werk kunnen houden.

We hebben een grote groep aan vaste klanten. Daar hebben we de afgelopen jaren ook onwijs ons best voor gedaan. Ik ben zelf heel veel op de vloer aanwezig geweest. Echt het gezicht van de zaak zijn en dat niet alleen bij de medewerkers neerleggen. Hierdoor weet je wie de gasten zijn en kunnen wij ze ook een persoonlijke benadering geven. Hier komen onze gasten ook echt voor terug bij ons.

Waarom is het bij jullie zo goed is gegaan?

Sinds 1998 doen wij al aan maaltijdbezorging. Hier werden we altijd al heel goed op gevonden. Dit gaf ons een streepje voor toen de horeca vorig jaar werd gesloten. Het afgelopen jaar hebben we het aantal bezorgingen zien verdubbelen. Op een gemiddelde zaterdagavond bezorgen wij nu tussen de 200 en 250 hoofdgerechten (normaal 100 man binnen en 150 bezorging). En daar komt dan ook nog het gedeelte vanuit afhalen bij.

Uiteraard mis je nu wel de drankverkoop die normaal ook een belangrijk onderdeel is. De afgelopen maanden heb ik dan ook flink onderhandeld met onze leveranciers. Daar zijn zij dan ook wel toe bereid, omdat wij zo goed hebben gedraaid. De belangrijkste les die ik anderen kan meegeven, is: bezorgen is niet iets wat je zo maar even doet. Zo werken we met speciale bezorgfriet en goede verpakkingen. Dat proces is helemaal uitgedacht en daardoor krijgen we ook nooit klachten. Het moet wel goed zijn. Wij bezorgen bijvoorbeeld ook geen burgers omdat de kwaliteit niet goed blijft.