logo
4 tips die de omzet van jouw horecazaak verhogen
HorecaondernemerInspiratieOndernemerschap

4 tips die de omzet van jouw horecazaak verhogen

Aangeboden door: Horeca Collective

Hoe kan je ervoor zorgen dat je optimaal draait, jouw gasten tevreden zijn, en je de omzet met een glimlach bij elkaar optelt? In dit artikel delen wij 4 waardevolle tips die je kunnen helpen.

Als horecaondernemer zijn er in principe twee manieren om de omzet te verhogen. Namelijk door meer gasten aan te trekken en te zorgen dat je gasten meer spenderen. Lees verder voor vier tips die je kan gebruiken voor jouw eigen horecazaak!

Tip 1. Deals

Door het aanbieden van speciale deals kan jij als horecazaak ervoor zorgen dat jouw klanten meer bestellen dan dat zij wellicht met ‘A La Carte’ menu’s zouden doen. Denk bijvoorbeeld eens aan arrangementen of event deals. Naast dat jij als restaurant hiermee iets unieks kan aanbieden, geven deze kleine veranderingen ook extra omzet.

Tip 2. ‘’Low peak hours’’

Kortingen – juist wel of niet? Kan het jou helpen met het genereren van meer omzet of zorgt dit juist voor een verminderde omzet? Kortingen trekken vaak meer gasten aan, mits je dit op de juiste manier doet. Neem hierbij als voorbeeld een ‘Low Peak Hour’ aanpak. Analyseer jouw horecazaak en bekijk wanneer het juist leeg, of juist vol zit met gasten. Geef je gasten 20% korting of een extraatje tijdens de rustige uren van de dag. Denk hierbij aan tijden tussen 14:00-17:00 uur. Vaak zijn dit de tijden na de lunch en net voor de reguliere diner tijden. Dit hangt af van jouw eigen zaak.

Tip 3. Slimme prijs strategie

Een goed menu met de juiste prijsstrategie is één van belangrijkste onderdelen van je horecazaak. Het is een stukje marketing dat elke klant ziet en waarop zij hun keuzes baseren. Zorg ervoor dat dit goed is samengesteld en doe er je voordeel mee. Bied je bijvoorbeeld producten van diverse formaten aan? Hanteer dan het zogenoemde ‘Center Stage Effect’. Dit is een psychologische truc waarbij klanten zich fixeren op een ‘veilige keuze’ en de kleine- en/of grote opties vermijden. Pas dit toe in combinatie met een slimme prijsstrategie die ervoor zorgt dat het medium of large formaat de meest aantrekkelijke keuze wordt. Dit doe je door de kleine optie relatief weinig te laten verschillen in prijs ten opzichte van de andere opties. Hierdoor zal je meer omzet genereren.

Tip 4. Een sterk team

Een goed team bepaald of jouw horecazaak het maakt of breekt. Maar wat verstaan we onder een ‘goed’ team? Zorg ervoor dat je team goedgetraind is en begrijpt waar jouw restaurant om draait. De beste en goed geprijsde gerechten of producten kunnen aangeboden worden als aanrader als gasten hierom vragen. Zorg dat jouw team van deze producten bewust is. Op deze manier kan jouw team de klant betere aanraders geven en tegelijkertijd ook meer omzet genereren!

Kleine veranderingen, grotere omzet

Breng verandering in de ingrediënten die jij al in huis hebt, zoals je personeel en aanbod (menu). Houd het simpel voor jezelf, door kleine dingen kan je al verschil maken.

Voor meer informatie over het vergroten van je omzet of winst kun je eens een kijkje nemen in het eBook ‘How to increase Restaurant Profits’.